Buitenlandse cheque verzilveren

Mr. P. M. (Pieter) Oskam / 2 reacties

Vraag

Ik heb een jaar in Australië gewerkt. Geruime tijd nadat ik weer terug was in Nederland kreeg ik van de Australische belastingdienst een papieren cheque opgestuurd met een behoorlijk bedrag. Ik had mijn rekening in Australië reeds opgezegd. Ik kan nergens in Nederland deze cheque verzilveren. Kan iemand mij een tip geven om dit bedrag alsnog uitbetaald te krijgen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In tegensteling tot het buitenland is het werken met papieren cheques in Nederland in onbruik geraakt. De laatste jaren is het aantal keren dat een cheque werd ingewisseld zo gedaald dat steeds meer banken deze transactiemogelijkheid niet meer aanbieden. In veel EU-landen zijn cheques grotendeels afgeschaft omdat ze erg duur en fraudegevoelig zijn. De ING is hier begin van dit jaar als laatste Nederlandse bank mee gestopt. Hierdoor kunnen buitenlandse cheques, zoals Amerikaanse, of in jouw geval van de Australische belastingdienst, niet meer bij een Nederlandse bank te gelde worden gemaakt. Zover mij bekend is er op dit moment in Nederland geen kant en klare oplossing voor dit probleem beschikbaar.

Om toch het geldbedrag te kunnen incasseren zou je verschillende mogelijkheden kunnen proberen, waarbij ik er wel bij moet zeggen dat ik de beperkingen en risico’s daarvan moeilijk kan overzien. Je zou contact kunnen opnemen met de Australische belastingdienst om je probleem uit te leggen en te vragen of het mogelijk is om het geld op een andere manier uit te betalen. Wellicht dat er ook mogelijkheden zijn dat een derde partij in Australië in jouw naam de cheque verzilvert en dit geld vervolgens via een internationale bankbetaling aan jou overmaakt. Hiervoor zou je contact kunnen leggen met een accountant of administratiekantoor in Australië. Je zou dan gelijk kunnen vragen of je van alle bestaande Australische belastingregelingen optimaal gebruik hebt gemaakt. Vergeet daarbij niet om heldere afspraken te maken over de kosten van de dienstverlening.

Ik weet niet of het mogelijk is om op afstand een bankrekening in Australië te openen en of je daar vervolgens op afstand een cheque kan inwisselen, want dan zou dat mogelijk ook nog een optie zijn. Daarvoor zou je dan het best contact kunnen opnemen met de bank waar je eerder al een rekening had.

Hoewel de Nederlandse banken de mogelijkheid om cheques te verzilveren niet meer aanbieden zijn er banken in andere Europese landen die dat nog wel doen. Je zou dit dan bij bijvoorbeeld een Duitse of Belgische bank kunnen proberen. Waarschijnlijk moet je dan wel eerst een bankrekening openen bij de betreffende bank en niet elke bank zal deze mogelijkheid aan buitenlanders aanbieden, maar België of Duitsland is beter aan te reizen dan Australië.

Ik hoop je hiermee wat tips te hebben gegeven waar je mee verder kunt en wellicht dat er nog lezers zijn die nog andere bruikbare tips hebben.

Met vriendelijke groet,
Pieter Oskam

Mr. P. M. (Pieter) Oskam

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Financieel/diaconaal zorgverlener  (www.bobeldijk.nu)
    Opleidingen: Bachelor of Theology & Master of Laws

Tags in dit artikel:

financiën
2 reacties
mortlach
Volgens mij zijn er genoeg online bedrijfjes die cheques verzilveren en het geld naar een rekening of Paypal sturen, tegen een percentage uiteraard. Als je googlet op "online cashing check" dan kom je er zo een aantal tegen. Er zijn zelfs apps waarmee je dit kunt regelen. Meer dan een foto van de voor- en achterkant van de cheque heb je dan niet nodig.

Kijk hier eens rond, misschien zit er wat voor je tussen.
https://www.gobankingrates.com/banking/mobile/best-check-cashing-apps/
mortlach
Misschien moet je even kijken naar specifiek Australische verzilverings-apps, daar heb ik niet direct naar gekeken. Maar met zo veel aanbod moet er ook wel iets specifieks voor die regio te vinden zijn.
Kosten zie ik als 2%, dus dat is iets om in gedachten te houden