Menstruatie na bevalling

Drs. G. Nieuwenhuyzen - de Boer / Geen reacties

Vraag

Ik ben twaalf maanden geleden bevallen en ik geef nog borstvoeding. Ik was nog steeds niet ongesteld geworden. Nu had ik drie weken geleden wat bruinige afscheiding, klein beetje maar, maar ik dacht dus ik word weer ongesteld. Maar het bleef bij af en toe iets bruinige afscheiding en soms is dit ook helemaal weg en is het weer normaal. Nu heb ik sinds gisteren weer meer bruinige afscheiding gehad, het meest van alle keren dus ik dacht nu word ik echt ongesteld, maar vandaag is het weer wat minder gekleurd. Ook in de periode tussen drie weken en vandaag af en toe wat bruinige afscheiding gehad, dus het is niet zo dat het helemaal weg is.

Wat moet ik hier van denken? De vorige keer bij m’n eerste kindje werd ik met elf maanden ongesteld en had ik met negen maanden ook iets bruinige afscheiding waarvan ik dacht ik word ongesteld, maar dit was even en niet zoals nu over een periode van al drie weken. Wat kan dit betekenen?

Antwoord

Als je volledig borstvoeding geeft dan blijft de ongesteldheid (menstruatie) bij veel mensen weg. Als je de borstvoeding afbouwt of als je kindje ook ander voedsel krijgt, dan kan het wel even zo zijn dat je wat bruine afscheiding hebt. Uit je vraag begrijp ik dat de bruine afscheiding onregelmatig en eigenlijk al zeker drie weken dagelijks aanwezig is. Mocht dit zo aanhouden, dan is het advies om wel een afspraak bij de huisarts te maken. De oorzaak voor dit bloedverlies is het meest waarschijnlijk hormonaal doordat je nog borstvoeding geeft. Maar dan kan er ook naar eventuele andere oorzaken gekeken worden, zoals bijvoorbeeld een ontsteking of iets bij de baarmoedermond.

Gatske Nieuwenhuyzen-de Boer

Tags in dit artikel:

menstruatie