Introverte jongen ❤️ extravert meisje

Alie Hoek - van kooten / 1 reactie

Vraag

Aan mevrouw Hoek-van Kooten. Hoe moet je er mee omgaan als je als jongeman erg introvert bent, zeker in grote groepen, maar ook in kleinere groepen en een vrouw leuk vindt die juist heel erg extravert is? Ik vind dit erg moeilijk en hoop dat u wat tips kunt geven.

Antwoord

Beste jongeman,

Heel vaak zie je dat mensen zich tot elkaar aangetrokken voelen die juist wat tegengesteld zijn aan elkaar. Dan kun je elkaar zo ook mooi aanvullen. Dus dat jij introvert bent, hoeft op zich geen bezwaar te zijn. Extraverte meisjes vinden het juist vaak fijn een relatie te hebben met een meer rustige jongen. En andersom. Dus wat dat betreft zou ik gewoon een praatje met haar gaan maken. Belangrijk is om dan belangstelling voor haar te tonen en vragen te stellen die haar aangaan. Niet met je zelf op de proppen  komen en al helemaal niet zeggen dat je zo introvert bent en het eigenlijk niet durft of iets dergelijks. Want dan vraag je eigenlijk of zij jou wil helpen een relatie tot stand te brengen. Zo werkt dat niet. Probeer jezelf te overwinnen. Ieder mens heeft zwakke kanten waar hij of zij aan moet werken.

Maar als je zo introvert bent dat het je in je dagelijkse leven ervan weerhoudt de 'normale' stappen te ondernemen in het sociale verkeer dan kan het geen kwaad er eens met een professional over door te praten. Mogelijk dat je door adviezen je dan misschien wat vrijer gaat voelen en er geen hindernis meer om sociale contacten aan te gaan.

Je zou een kunnen zoeken op ikzoekchristelijkehulp.nl. Mogelijk dat je een hulpverlener bij je in de buurt kunt vinden die bij je past en je adviezen kan geven hoe minder introvert te zijn..

Met vriendelijke groet,
Alie Hoek

Lees meer artikelen over:

introvert
1 reactie
Hans
Ik ben ook wat meer introvert en durfde vroeger moeilijk op een meisje af te stappen die ik leuk vond. Ik had een voetbaltoernooi en het leukste meisje van de school stond te kijken naar de wedstrijd die ik speelde. Ik vermoed dat ze kwam kijken omdat ik speelde. Toen ik naar huis fietste stond ze bij het stoplicht en stond ik ineens naast haar. Ik zei 'hoi' maar kon verder geen woord uitbrengen. Het duurde lang voor mijn gevoel voordat het licht op groen sprong. Daarna fietste ze weg. Waarom vroeg ik niet gewoon of ze het leuk zou vinden als ik met haar zou meefietsen? Ik had het met haar toch kunnen hebben over het voetbaltoernooi? Ik had niet verwacht dat ik haar zou treffen bij dat stoplicht. Ik blokkeerde gewoon.
Toen ik mijn huidige vrouw ontmoete heb ik het anders aangepakt. Tijdens de pauze op een koor tikte ik haar vlak voordat we weer naar binnen gingen op haar schouder. Ik vroeg of ik haar na afloop even kon spreken. Dat was goed.
Na afloop stond ze me netjes op te wachten. Ik had me voorbereid en vertelde wat ik van haar vond en dat ik het leuk zou vinden om een keer met haar weg te gaan zodat ik haar beter zou leren kennen. Toen ze aangaf dat ze dat goed vond had ik geen last meer van faalangst. Ik kon me voorbereiden en wist waar ik het allemaal over kon gaan hebben. Inmiddels ben ik meer dan 15 jaar gelukkig getrouwd.