Vervolging is (g)een voorrecht

Ds. B.M. Meuleman / Geen reacties

Vraag

Hoe kan het zijn dat christenen in andere landen zo vervolgd worden en wij in Nederland het zo makkelijk hebben qua geloof? Is dat een voorrecht of betekent dit dat wij nog vervolging/onderdrukking gaan krijgen? Het is anders toch oneerlijk verdeeld?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is niet zo eenvoudig om een antwoord te geven op de vraag waarom christenen in andere landen zo vervolgd worden en in Nederland veel minder. Daar spelen, zo menselijk bezien, veel factoren een rol. Enkele factoren zijn de geschiedenis van een land, door welke godsdienst(en) de cultuur, de geschiedenis en de politiek van een land gestempeld wordt enz. Ten diepste ligt het in Gods raad besloten hoe zwaar en op welke plaatsen christenen worden vervolgd.

Waarom in het ene land wel en in het andere land veel minder? Dat heeft te maken met Gods regering en de manier waarop hij het kwade toelaat en bestuurt. Daarbij begrijpen we vaak weinig van Gods regering van deze wereld in het algemeen en van Zijn Kerk in het bijzonder. Dat heeft dus niet zoveel te maken met de vraag of vervolging wel eerlijk verdeeld is. Dat is niet de manier waarop de Bijbel spreekt over vervolging of onderdrukking. De vervolging van Gods Kerk heeft een (voor ons vaak ondoorgrondelijke) plaats in Gods heilshandelen en de geschiedenis van Zijn Kerk. Het is tot oordeel van de Gode vijandige wereld en tot zaligheid van Gods kinderen, die door lijden heen tot heerlijkheid worden gebracht. Daarom is Gods Kerk op aarde een strijdende en vaak een lijdende Kerk. Het is een Kerk die in de navolging van Jezus een kruisgang heeft te gaan. Maar uiteindelijk dient het tot grotere eer en heerlijkheid van de Koning van Zijn Kerk en tot een grotere zaligheid van al Zijn vervolgde kinderen.

Toch is het nog maar de vraag of wij het in Nederland zo gemakkelijk hebben qua geloof. Zeker, laten we dankbaar zijn voor de voorrechten die we nog hebben mogen, zoals dat we in vrede en vrijheid ons geloof mogen belijden en als christelijke gemeente kunnen samenkomen. Maar in Openbaring 12 (en ook op andere plaatsen) lezen we dat satan de gehele wereld verleidt en misschien is zijn verleiding nog wel erger dan openlijke vervolging. Hij is de oude slang die in het paradijs al Adam en Eva verleidde en tot zonde bracht. Het gevaarlijke is nu dat wij de verleiding van de oude slang niet direct herkennen als vervolging. Toch is de verleiding waarvoor Adam en Eva vielen, niets anders dan vervolging. Satan wist dat zij zichzelf en heel hun nageslacht in de diepste ellende zouden storten, wanneer hij ze eenmaal had verleid. Achter zijn verleiding zit zijn diepe haat jegens God en de mens verborgen. Zijn verleiding is niets anders dan een masker waarmee hij ons voor eeuwig in de val wil lokken. Satan is een uitstekende toneelspeler die zijn ware bedoelingen goed weet te verbergen. Hij kan zich voordoen als een engel van het licht, wat hij eerst ook was. Hij kan door middel van een slang Eva aanspreken. Satan doet zich voor al naar gelang het hem uitkomt en hij kan de juiste woorden spreken, zolang het ons maar in verleiding brengt.

Waar christenen openlijk vervolgd worden, is de haat en vijandschap van satan wel duidelijk. Maar waar geen openlijke vervolging plaatsvindt, laat hij zich vaak niet in zijn ware gedaante zien. Hij probeert ons te vangen met schone schijn, met rijkdom, macht, roem en eer. Hij belooft gouden bergen, talloze vrienden, een vette bankrekening. Hij biedt een tweede liefde aan, second love of een gelukzalig gevoel door verdovende middelen. Je kunt bij hem uit je dak gaan of, en zo geraffineerd is die oude slang wel, hij biedt je een valse gerustheid door een kerkelijk, godsdienstig leven maar zonder Christus. Satan heeft veel pijlen op zijn boog en ze zijn bijna allemaal gedoopt in honing. Als een geduldige visser gooit hij zijn haak uit, verborgen in de zoetheid van onze begeerten. Je hebt het pas door als hij je aan de haak geslagen heeft en het is te vrezen dat dit voor sommigen pas komt op het moment dat het voor eeuwig te laat is.

Het is daarom niet voor niets en ook opvallend dat christenen die zwaar vervolgd worden vaak bidden voor christenen in het westen omdat voor ons de onzichtbare macht van de verleiding zo groot is. Welvaart en uiterlijke voorspoed maken dat wij gemakkelijk betoverd worden door de wereld en zowel God als onze onsterfelijke ziel vergeten.

Maar hoewel satan al vanaf het begin niets anders doet dan de wereld verleiden, spreekt de Bijbel op verschillende plaatsen ook over een wereldwijde en zware verdrukking in het laatste der dagen door de antichrist als de verpersoonlijking van antichristelijke machten. Jezus spreekt daarover wanneer hij ons waarschuwt: “Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden”, Mattheus 24: 24. Zelfs Gods kinderen zouden verleid worden door de verblindende macht van satan, als God Zelf hen niet zou bewaren. Zij die niet Gods kinderen zijn, die van de wereld zijn en met de wereld veroordeeld worden, zij lopen in het laatste der dagen massaal achter satan aan. Zij laten zich verblinden door de macht van de antichrist, de mens der wetteloosheid waarvan Paulus zegt dat zijn “toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht en tekenen en wonderen der leugen. En in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen die verloren gaan, daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden”, 2 Thess. 2: 9-10. En als dan satan d.m.v. de antichrist heel de wereld achter zich heeft gekregen, heeft hij vrij spel om zijn masker te laten vallen en zijn ware gezicht te laten zien. Als de grote draak zal hij bruut en gewelddadig Gods Kerk vervolgen. Hij weet dat hij maar een kleine tijd heeft. Daarom heeft satan een grote toorn en hij zal in de tijd van de grote verdrukking alles uit de kast halen om Gods kinderen te vervolgen.

Hoewel het nu lijkt alsof wij in Nederland nog niet zoveel te maken hebben met vervolging, is het niet gezegd dat dit zo blijft. Bovendien komt naar mijn gevoel het christelijke, Bijbelgetrouwe getuigenis op allerlei gebieden in het geheel van de samenleving steeds meer onder druk te staan. Maar we hoeven niet moedeloos te zijn. In Openbaring 12 lezen we hoe Gods vervolgde kinderen satan overwinnen door het bloed van het Lam en door het woord hunner getuigenis, Openbaring 12:11. En wat daar als uiterste consequentie bij hoort, lezen we ook, namelijk dat zij hun leven niet liefgehad hebben tot de dood toe.

Wij kunnen alleen door het bloed van het Lam satan overwinnen, omdat wij alleen verlost worden uit de macht van satan door Jezus’ bloed. Zolang je schuld onverzoend is en je zonden onvergeven zijn, heeft satan macht over je. Hij kan je terecht aanklagen omdat je zonden tegen je getuigen. Hij kan je terecht nog verder onder zijn heerschappij brengen en houden omdat je de zonde dient en daarmee satan zelf. Zolang je niet gereinigd bent door het bloed van het Lam, ben je een slaaf van de zonde en daarmee van satan. Maar als je wel weten mag dat Jezus’ bloed je reinigt van alle zonde, dan mag je ook weten dat satan geen macht meer over je heeft omdat de zonde niet meer over je zal heersen maar Gods genade. Jezus heeft je dan vrijgekocht uit satans heerschappij en je bent nu voor eeuwig van je Zaligmaker.

Het tweede waardoor Gods kinderen satan overwinnen, is door het woord hunner getuigenis. Hoe vaak gebeurt het niet dat vervolgde christenen voor de rechtbank gesleept worden en beschuldigd worden van allerlei misdaden. De christenen in de eerste tijd na Jezus’ hemelvaart werden vaak beschuldigd van oproer en ongehoorzaamheid aan de keizer van Rome. Ze weigerden de keizer goddelijke eer te bewijzen. Maar het ging hen nooit om henzelf. Het ging hen niet om burgerlijke ongehoorzaamheid en het omverwerpen van de overheid en zelfs niet van de keizer. Het ging hen altijd om Jezus en Jezus alleen als de enige Zaligmaker van zondaren.

Christus, het Lam op Zijn troon alleen verdient alle aanbidding en goddelijke eer. Daarom laten Gods vervolgde kinderen door het woord hunner getuigenis zien dat zij het Lam volgen, waarheen Het ook gaat. Zij getuigen van het Lam dat heeft overwonnen en zij volgen Hem. Niets kan hen scheiden van Zijn liefde, zelfs niet als ze daar de marteldood voor moeten sterven. Zo leggen ze een heerlijk getuigenis af van de Koning der Kerk als hun Zaligmaker, door hun leven, door hun woorden en als het moet ook door hun sterven.

Deze twee zaken, het bloed van het Lam en het getuigenis van het Lam, hebben wij nodig, in welke tijd we ook leven. Hoewel het in de tijd van de grote verdrukking veel moeilijker zal zijn dan nu, hebben we deze zaken nu net zo hard nodig als in welke tijd ook. Wie weet van het verzoenend lijden en sterven van Zijn Zaligmaker die kan niet anders dan daarvan getuigen. Het gevaar is groot dat Bijbelgetrouwe christenen steeds minder getuigenis afleggen van Christus in een samenleving die langzamerhand probeert christenen monddood te maken. De verleiding is groot om toe te geven, om water bij de wijn te doen, om minder te getuigen van Christus en van de waarheid van Zijn Evangelie omwille van de eenheid en de lieve vrede of om maatschappelijk nog een rol te kunnen spelen. Tegenover onbijbelse waarheden, tegenover de leugens van de wereld en de toenemende invloed van de macht der duisternis moeten we blijven getuigen van Jezus als de eeuwige Zoon van God, als de enige Waarheid en de enige Weg tot zaligheid. De overwinning is zeker. Gods vervolgde en strijdende Kerk wordt de triomferende Kerk. Laten we veel bidden voor ons vervolgde broeders en zusters maar ook dat wij zelf in tijden van verleiding, verzoeking en vervolging staande mogen blijven door het bloed van het Lam.

Gode bevolen,
Ds. B. M. Meuleman

Lees meer artikelen over:

christenvervolging