Verlaten en later hertrouwen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Een goede kennis van ons is een aantal jaren geleden plotseling verlaten door zijn vrouw die met een buurman verder ging. De eerste jaren bleef onze kennis hopen dat ze terug zou komen, maar ze maakten hem juist het leven extra zuur waar ze konden. Zij is opnieuw getrouwd, maar ook dat huwelijk lijkt nu op klappen te staan.

Het houdt onze kennis erg bezig of hij bijbels gezien wel een nieuwe relatie zou mogen beginnen. We hebben inmiddels al veel bijbelteksten e.d. gelezen, maar komen er niet goed uit. Ook als we kijken naar de antwoorden op Refoweb. Bijvoorbeeld: 'Nieuwe liefdevolle relatie na echtscheiding'. Wij dachten ook altijd dat wanneer je “schuldloos“ gescheiden bent, je opnieuw mag trouwen. Je huwelijk is dan ontbonden alsof de ander gestorven is. Maar Is dat wel echt zo en hoe moet je dan een tekst als Lukas 16:18 lezen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De Bijbel geeft degene die achterblijft na overspel het recht (niet de plicht) om te hertrouwen.

In Lukas 16 vers 18 gaat het om een situatie 'anders dan om hoererij'. Zie ook de kanttekeningen en de soortgelijke bijbelteksten (Matth. 5:32; 19:9. Mark. 10:11. 1 Kor. 7:10) over deze passage.

Lees voor meer info de artikelen onder de tag 'Hertrouwen'.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl