Slechte ervaringen met mensen uit de kerk

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Recent sprak ik met een andere jongere die veel slechte ervaringen heeft met mensen uit de kerk, dat ze het niet meer kon rijmen met het geloof uit de Bijbel. Later vroeg ik me af: zou iemand zonder de Bijbel zich normaler gedragen dan met Bijbel? Zo zijn er ouders die hun kinderen elke zondag binnen houden, want in de tuin zitten is ‘zonaanbidding’. Of kinderen die geen vrije relatiekeuze hebben, die erg gecontroleerd worden, soms geslagen worden enz. Allemaal op grond van de Bijbel. Dan denk je soms, als die ouders niet-gelovig waren, hadden ze hun kinderen normaler opgevoed. Of zie ik het dan verkeerd?

Antwoord

Tja... christenen zijn soms net gewone mensen met allerlei zonden, gebreken en tekortkomingen. Je schetst een bepaald beeld van één bevolkingsgroep door daar nu de focus op te leggen. Als je het nieuws een beetje volgt zie je dat de wereld in z’n geheel er niet zo best voor staat met massamoorden, oorlogen, verkrachtingen, incest, kindermisbruik enz. Het is bijna niet te geloven, maar er zitten zelfs niet-gelovigen in penitentiaire inrichtingen...

En daarom is een wedergeboren christen niet thuis op deze aarde. Hij is pelgrim en verlangt naar een beter Koninkrijk: een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Even geduld nog.

Misschien is het de moeite waard om je eens te verdiepen in het christendom. Het gros van de aanhangers van dit geloof bestaat uit doodnormale mensen die dol zijn op hun kinderen, ze niet uithuwelijken, slaan, opsluiten in huis,  uit eerwraak hun keel doorsnijden en ze netjes zonnebrandcreme meegeven als ze zomers op het strand vertoeven. Kan het zijn dat je misschien in de war bent met een andere religie?

Maar soms heeft God wonderlijk grondpersoneel. Net als Allah en andere niet-bestaande af- en bijgoden. Een enkele fanatieke christenfundi vlucht zelfs naar Canada en start daar een eigen pregnante minisekte, aangezien de Nederlandse wet religieus extremisme nogal op de hielen zit.

Samengevat: niemand deugt. En laat dat nu al 2000 jaar geleden opgeschreven zijn in de Bijbel: Romeinen 3. Een goed Boek om te lezen trouwens. Razend actueel.

Nog een tip: mocht jij -of een andere jongere- constateren dat er mensen zijn die hun kinderen slaan, uithuwelijken of opsluiten (gelovig of atheïst), dan is het wellicht een goed idee om daarvan aangifte te doen bij de politie.

Redactie Vragenrubriek

Lees ook: andere artikelen over 'Christenen'