Dichtgeschroeid geweten

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik ben een getrouwde man en vader. In mijn huwelijk heb ik meerdere keren seks gehad met mannen en vrouwen. Vreemd is dat ik hiervan geen spijt heb achteraf, ondanks dat ik van mijn vrouw en mijn gezin houd. Wel vind ik het af en toe niet leuk om een geheim te hebben voor m’n vrouw en kinderen. Ik wil er steeds mee breken en nu op dit moment lukt het ook weer redelijk, maar toch voel ik steeds weer dat verlangen.

Ik ben biseksueel en heb steeds weer de drang om seks te hebben met andere mannen en vrouwen, terwijl ik thuis niets tekort kom. Is mijn geweten soms dichtgeschroeid en zal het ooit nog weer eens open kunnen gaan? Zou God mij nu veroordeeld hebben? Professionele hulp durf ik niet te zoeken want dan moet ik m’n vrouw deelgenoot maken en ik hou zoveel van haar dat ik haar dit niet wil aan doen. Ik ben bang dat ze dan helemaal radeloos wordt. Wat kan ik doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste man en vader,

Jouw stille probleem is mij voorgelegd om te antwoorden. Dat vind ik moeilijk omdat ik niet goed doorkrijg hoe je er nu zelf in staat. Je houdt van je vrouw en kinderen. Mooi!  Je schrijft zelfs (ik citeer) “terwijl ik thuis niets te kort kom.” Maar dan toch regelmatig verlangen naar seks met andere mannen en vrouwen. Ik wil je een bijbelse handreiking doen. Als huiswerk  dat je elke dag moet maken. Thuiswerken dus en wel vanuit Spreuken 5 (in de HSV).

Daar lees je een vaderlijke vermaning over seksualiteit. Er staat eerst: ga niet vreemd! (Spr. 5:3-6) – want dat is een glijbaan van het leven af naar de dood. Dan ook: verlies je waardigheid niet door je lichaam met een vreemde te delen (Spr. 5:8-10). Je moet dus je verantwoordelijkheid verstaan: zet je verstand boven je (seksueel) gevoel. Ga je tòch die weg op dan geeft dat onrust in het door God gevormde geweten. Zie Spr. 5:11-13. Je kermt het uiteindelijk uit: hoe kon ik zo stom zijn! Ach ik weet het wel: ik heb niet geluisterd!! Het kan nog  erger: in bijna alle kwaad heb ik verkeerd; in de (christelijke) gemeente en in de samenleving. Zie Spr. 5:14. Het Spreukenboek is dus vol levenslessen in Godsvrucht; 3000 jaar geleden opgesteld maar nog hyper actueel. Met dit verschil dat Nederland tegenwoordig zegt: doe (seksueel) wat je wilt. Pluk de dag! Pluk vooral de nacht!

Gelukkig vraag jij nog naar Gods weg. Daar ben ik dankbaar voor. Voor jou, voor je vrouw en kinderen. Spreuken wijst ook voor jouw problematiek de uitweg. Het wordt in beeldende taal beschreven. Ik zeg het maar na in de HSV-taal: drink water uit je eigen bak! (vers 15). En: verblijd je over de vrouw van je jeugd! (vers 18) En ook: Laten haar borsten jou te allen tijde dronken maken! Ook heel realistisch: Dool voortdurend rond in haar liefde!(vers 19).

Onomwonden roept Spreuken dus op om vervulling te zoeken in de seksuele intimiteit van het huwelijksleven. En  dat mag jij als man en vader gelukkig zelf kennen! Als je dit geestelijke huiswerk met zegen (af)maakt, komt je biseksuele aanleg (vanzelf,  door genade meer) op de achtergrond te staan. Zie ook Kanttekening 43 van de Statenvertaling op Spreuken 5:19: “Vermaak u met uw vrouw zoals iemand zich pleegt te vermaken met wat geoorloofd is en daarin zichzelf zo te vergeten, dat hij naar het ongeoorloofde niet eens omziet!”

Kijk, dat is met eerbied gesproken Gods therapie. Ook voor jou. Dan worden je gebeden niet verhinderd. Zie 1 Petrus 3:7. En komt er een open houding naar de Heere en elkaar toe. Dus geen dichtgeschroeid geweten meer. En: eens ook een oplossing voor het geheim dat je nog steeds  bij je draagt. Gods geboden zijn er niet om je het leven moeilijk te maken. Maar om zo de weg te vinden  dat je van de verlossing van Christus leert leven. En in die weg ook te gààn! Door dus uit je eigen bron te (blijven) drinken. Dan ben je vrij voor God en voor elkaar. Het genieten wordt beschermd. En dat kan in een liefdesrelatie binnen het huwelijk met volle teugen plaatsvinden.

Ik heb geprobeerd om antwoord te geven in de problematiek van jouw persoonlijke-  en gezinssituatie. En hoop dat je gezegend zult worden èn tot zegen zult zijn!

Met vriendelijke groet,
Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

biseksueel