Wij zijn inmiddels 14 maanden getrouwd. Kinderen zijn vanaf het begin welkom gew...

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Wij zijn inmiddels 14 maanden getrouwd. Kinderen zijn vanaf het begin welkom geweest, tot op heden is mijn vrouw nog niet zwanger geworden. Natuurlijk geen ramp, we zijn immers nog maar relatief kort getrouwd. Echter, voor ons huwelijk slikte mijn vrouw de pil (i.v.m. forse pijn bij menstruatie). Hiermee is ze per direct gestopt na ons huwelijk. Hier is eigenlijk het probleem mee begonnen. Na een half jaar nog te menstrueren bleef deze ineens weg. Wij werden bijna al blij, want wie weet duidde dit op een zwangerschap. Echter, helaas, dat was niet het geval. Ook dat konden we prima relativeren. Het vreemde was echter dat de menstruatie wegbleef. Toen ineens, na ongeveer 5 maanden, was daar opeens weer die ongesteldheid, dus "groot feest". Wellicht zou de oude cyclus zich weer herstellen. Dit was helaas echter niet het geval, daarna is de menstruatie weer weggebleven (nu alweer 4 maanden, tussendoor wel een hele lichte bloeding). Mijn vragen zijn nu: 1. Hoe moet ik als man hiermee omgaan? Mag ik dit relativeren in de zin van "ach, we zijn toch nog maar kort getrouwd"? Ik ben geneigd dit te doen, maar mijn vrouw zit er anders in. Voor haar speelt vooral de vraag: "Waarom word ik niet ongesteld"? Niet eens het feit dat ze niet zwanger is, maar vooral het wegblijven van de cyclus. Graag wat tips hoe ik hiermee het beste om kan gaan. Ik snap het wel, ze heeft het gevoel dat "ze niet compleet is als vrouw". Maar ik wil het ook niet dramatiseren, maar wil er aan de andere kant wel voor haar zijn. 2. Kan het wegblijven veroorzaakt worden door een Body Mass Index van 19? Mijn vrouw is slank, maar zeker niet zo mager dat je zou verwachten dat daardoor de menstruatie zou wegblijven. 3. Het feit dat je zeer onregelmatig menstrueert (of eigenlijk amper nog menstrueert), houdt dit in dat je niet vruchtbaar bent? 4. Wat adviseert u ons in zijn algemeenheid te doen, wachten tot het weer op gang komt of stappen ondernemen? We zijn nu ruim een half jaar geleden bij de huisarts geweest (toen mijn vrouw overtijd was...), die heeft onder andere de eierstokken onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat er niets mis lijkt. Daarom willen we niet te snel weer naar de arts, maar hoe lang wachten is normaal/gewenst? 5. Kan het zijn dat je bepaalde voedingsstoffen te weinig binnenkrijgt? Dat daardoor de menstruatie wegblijft? Ik ben heel benieuwd naar uw reactie, alvast hartelijk dank.

Antwoord

Een reeks vragen welke ik niet afzonderlijk maar in zijn geheel zal trachten te beantwoorden. In het algemeen wordt door de deskundigen aangegeven dat minimaal twee jaar wachten met onderzoeken bij ongewenste kinderloosheid noodzakelijk is om er iets positief bijdragends van te verwachten. Daarbij is wel de volgende aantekening te maken: bij een regelmatige cyclus. Waarom? Omdat een regelmatige cyclus vrijwel een garantie is voor een maandelijkse ovulatie. In uw beschrijving van hetgeen er gaande is, is er waarschijnlijk hoogstens een sporadische eisprong.

Er zijn diverse mogelijke achtergronden voor de beschreven verschijnselen zoals (als uw vrouw de laatste tijd is afgevallen) een ontregelde schildklierfunctie, maar het kan ook een post-pil probleem zijn. Persoonlijk adviseer ik de volgende stappen: 1. Bij de huisarts een progestageenkuurtje vragen om de hormonale klok eenmaal gelijk te zetten. Het kan zijn dat de cyclus dan op gang komt. 2. Daarna een basale temperatuurcurve maken om een ovulatie aan te tonen. 3. Tenslotte eventueel een zaadanalyse aanvragen. Op basis van deze gegevens en het effect van de kuur kan bezien worden hoe verder te gaan.

Nog een paar aanvullende opmerkingen: de BMI van uw vrouw zou voldoende moeten zijn voor een normale cyclus/de huisarts heeft waarschijnlijk een toucher gedaan, meer informatie is te verwachten van een echo/er is geen andere dan gezonde voeding aan te raden.

Tenslotte is er ook de optie om eens te rade te gaan (zou dat doen na poging om de cyclus te herstellen) bij een NPF-consulent-arts wanneer het gaat om de kinderwens.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medisch