Verduisterd verstand

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Als je vraagt waarom er zoveel verschillende opvattingen zijn over de Bijbel, krijg ik vaak te horen dat ons verstand verduisterd is. Ik geloof best dat we niet alles kunnen weten. Maar waarom geeft God ons dan een boek wat voor ons te moeilijk is te begrijpen waardoor er zoveel opvattingen over bestaan? Met eerbied gesproken, Hij wist toch wat wij konden bevatten en wat niet?

Daarnaast ben ik vaak verbaasd over de stelligheid waarmee christenen beweren wat de juiste uitleg is, namelijk hún uitleg. Dat zijn meestal ook de mensen die beweren dat ons verstand verduisterd is. Hoe kan je dan zo arrogant zijn om te denken dat jij precies weet hoe God alles bedoeld heeft? Is dan niet een enorme bescheidenheid op zijn plaats en zouden we dan niet juist veel milder moeten zijn in ons oordeel over de opvattingen van anderen?

Antwoord

Het probleem is niet de Bijbel of ons verstand, maar onze onwil. De Bijbel is zo helder als glas in de wezenlijke zaken: geloof, bekering, wedergeboorte, heiliging. Maar dat strijdt met ons vlees, onze natuur na de zondeval. Wij willen niet wat de Bijbel wil en daarom zoeken we naar uitvluchten, andere exegeses, om onszelf en onze eigen ik zoveel mogelijk in stand te kunnen houden. Van twee walletjes eten doen we het liefst. Beetje God, beetje wereld en dus passen we de uitleg van de Bijbel wat aan. Of we willen het in middelmatige zaken beter weten dan God en bedenken we net als de Farizeeën en Schriftgeleerden in de Bijbel er wat wetten en richtlijnen bij. En daarmee slaan we elkaar en anderen om de oren.

Je geeft God de schuld van alle onduidelijkheid. En dat is nu precies onze ellende. We zoeken de oorzaak van alle problemen altijd bij anderen (en vooral bij God) en nooit bij onszelf. De Bijbel spreekt andere taal (Psalm [berijmd] 106:4): “Wij zijn van het heilspoor afgegaan. Wij hebben God op het hoogst misdaan. Wij en onze vaderen tevens.” Wie dat leert inzien betreedt een ander domein, een andere ‘wereld’. “Daar wordt de rust geschonken en ‘t  vette van Gods huis gesmaakt; een volle beek van wellust maakt daar elk in liefde dronken.”

Zie verder onderstaande artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/2675/zoveel-kerken

www.refoweb.nl/vragenrubriek/20063/in-de-war-over-de-bijbel

www.refoweb.nl/vragenrubriek/28322/de-betrouwbaarheid-van-de-bijbel

www.refoweb.nl/vragenrubriek/18969/de-waarheid