Niet aan Gods wensen voldoen

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Ik merk bij mezelf zo erg dat ik totaal niet aan Gods wensen kan voldoen. En dit bedoel ik niet op een spottende manier maar op een ontroerende manier. Ik besteed nog steeds voor mijn gevoel te weinig tijd aan God en Zijn Woord. Ik weet nog zo weinig uit de Bijbel. En toch mag ik Gods rust ervaren. Ik ben niet meer bang na een tijd lang onrust, angst en verdriet te hebben gehad, terwijl ik Gods Woord nog amper ken. Wel vanuit vroeger, want ik ben christelijke opgevoed maar niet echt onderwezen.

Waar moet ik beginnen, want ik wil zo graag meer kennis over God en de Bijbel en zo hebben en krijgen, maar waar kan ik beginnen? Ik voel me zo’n slecht mens door zo weinig tijd aan Hem te besteden, ook al lees ik elke avond een dagboek met bijbelgedeelte. Ik heb ook het idee dat ik verplicht meer tijd moet besteden aan Bijbellezen. Ik ervaar het ook niet als een must, maar dat God het van mij vraagt. Maar ik vind het lastig.

Uiteraard vraag ik aan de Heere of Hij mij kracht wil geven, maar ik moet toch ook zelf actie ondernemen en niet bij de pakken neer gaan zitten? Tegelijkertijd denkt u wellicht; hoe kan je wederomgeboren zijn, als je zoveel vragen of twijfels nog hebt... Dit is mijn vraag ook weleens.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het klopt dat jij niet aan Gods wensen kunt voldoen. God keek rond op aarde of er iemand was die dat wel kon, maar er was er geen: “Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt zoals het zou moeten, allen zijn zij afgedwaald, samen nutteloos geworden. Er is niemand die goed doet, er is er zelfs niet één (Romeinen 3:11-12).” Maar nu heeft God Zijn Zoon Jezus Christus gezonden om voor goddelozen te lijden en te sterven. Door het geloof in Hem wil God ons vergeven en rechtvaardig maken (Romeinen 3:22). Met andere woorden: door het geloof in Jezus Christus voldoen we opnieuw aan Gods volmaakte wensen.

Ik wil je daarom vooral één kant op wijzen: naar de Heere Jezus. Lees, mediteer, besef en bewonder wie Hij is en wat Hij gedaan heeft. Bedenk tegelijk dat Hij niet veranderd is! Hij is dezelfde als toen Hij op aarde was. Zijn liefde, bewogenheid en macht zijn even groot als toen. Wij veranderen en komen tot nieuwe inzichten. We denken dat we daarmee dichter bij God komen, maar dat is niet zo. We doen ons best om heiliger en serieuzer te leven. We gebruiken naast de Bijbel dagboeken en preken om vooruit te komen. Tevergeefs. Er is maar één weg om bij God te komen en Zijn vriendschap en vrede te ontvangen. Dat is door het geloof in Zijn lieve Zoon, de Heere Jezus. Eenvoudiger kan het niet.

Zoek elke dag tijd om Hem te ontmoeten, door het lezen van de Bijbel. Want de Bijbel is Gods Woord en het vleesgeworden Woord is Jezus Zelf. Beantwoord Gods woorden uit de Bijbel met eigen stamelende woorden van gebed. Prijs en dank God in je gebeden voor Zijn trouw, voor het offer van Zijn Zoon en voor Zijn onvoorwaardelijke liefde. Belijd in hetzelfde gebed je eigen onvolmaaktheid en zondigheid. Dat is voor God genoeg. Meer kan er niet bij. Meer wil ik je niet meegeven, want het leidt alleen maar af van Gods lieve Zoon Jezus.

Tot slot een Bijbelgedeelte om door te lezen uit Johannes 21. Daar vind je zeven discipelen die wat aan het vissen gegaan waren, maar niets vingen. Ze konden de Man aan de oever van het meer, waarvan ze niet wisten dat het Jezus was, niets aanbieden toen Hij om eten vroeg. Tot ze Zijn stem en advies hoorden, geloofden en opvolgden, al ging het tegen hun gevoel en ervaring in. Binnen enkele minuten was hun net vol met vis, vol met zegeningen. Dat was fijn. Maar het mooiste was dat ze ontdekten dat het de Heere Jezus was die aan de rand van het meer stond. Johannes riep het uit: “Het is de Heere.” Ze renden er naar toe en ontdekten dat Hij al lang vis en brood had klaarliggen. Het lag klaar om aan hen te geven. Hij had niets van hen, maar ook niets van jou en mij nodig. Wij wel van Hem. Kom en eet!

Dat is nu Jezus. Hij wacht op jou, om je alles te geven wat jij nodig hebt. Vergeet je inspanningen en verplichtingen, maar luister naar Zijn stem, gehoorzaam Hem en je zult rijk gezegend worden en Hem alle eer geven!

Vriendelijke groet,

Raymond Warnaar

Tags in dit artikel:

geloofsleven