Moeder bemoeit zich overal mee

Alie Hoek - van kooten / 1 reactie

Vraag

Ik heb een moeder die zich overal met dingen bemoeit, zoals met mijn liefdesleven. Ze bemoeit zich overal mee terwijl ik 26 ben. Dat kan toch niet? Ik ben toch met 26 jaar rijp genoeg om mijn eigen keuzes te maken?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je schrijft dat je 26 jaar oud bent en dat je vindt dat je moeder zich overal met dingen bemoeit zoals met je liefdesleven en dat dat toch niet kan en dat je met je 26 jaar rijp genoeg bent je eigen keuzes te maken. Je schrijft niet waarin dat dan tot uiting komt, dus vind ik het moeilijk om daar wat van te vinden en over te zeggen. Hoe zijn verder je omstandigheden? Woon je nog thuis? Laat je je misschien wel graag door haar verzorgen?

Goede ouders hebben interesse in hun kinderen en leven daarin mee. Meeleven en bemoeien kunnen dan heel dicht bij elkaar liggen. De ouder kan het als meeleven bedoelen en het kind kan ondertussen het gevoel hebben dat de ouder zich overal mee bemoeit. En het kan inderdaad ook naar de ene kant of de andere kant doorslaan. Naar de ene kant als ouders geen interesse in hun kind hebben. Dat wordt dan als verdrietig ervaren en heb je als kind het gevoel er niet toe te doen en kun je je zelfs afgewezen voelen. Maar als aan de andere kant de interesse teveel is en de ouder het volwassen kind van alles gaat voorschrijven wat en hoe te doen dan is dat inderdaad bemoeien en dat geeft dan een beklemmend gevoel.

Je bent zelf nu 26 en het is dan toch belangrijk om dat in een gesprek duidelijk te maken naar je moeder toe. Jij bent toch de enige die dat kan doen. Je kunt dan zeggen dat je het gevoel hebt dat ze toch te dichtbij komt. Maar geef dan wel duidelijk voorbeelden en blijf niet vaag, want anders kan je moeder er niets mee. Laat merken dat je haar niet afwijst maar dat je 26 bent en nu je eigen keuzes gaat maken.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

bemoeialmoeder
1 reactie
AHHK76
Probeer op een respectvolle manier, je grenzen aan te geven.... en daarmee ruimte voor jezelf te krijgen.
Lukt dit niet dan kun je misschien kijken naar een boek uit de serie "Praktisch en Pastoraal" het heet: "Als banden knellen"
Het gaat over relatieproblemen tussen volwassen kinderen en hun ouders.
Dit boek kun je misschien eerst zelf lezen en daarna aan je moeder geven.
Sterkte ermee!