Samenwonen met ex-man

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Ik ben getrouwd geweest en we hebben daar twee mooie kinderen uit gekregen. Na het eerste kind zijn we gescheiden en ben ik zwanger geraakt van de tweede. Ik ben na de geboorte van mijn tweede kind bekeerd tot het christendom. Mijn ex wil zich ook bekeren en laten dopen. Nou willen wij ook weer trouwen als het mogelijk is.

We wonen gewoon samen. Maar hoe zit het nou met gemeenschap? Ik was heel standvastig: geen seks voor het huwelijk. Maar het voelt toch dubbel, want we hebben al twee kinderen? Wat is het juiste hierin? Wachten totdat we opnieuw getrouwd zijn, of is het in de tussentijd ook geoorloofd aangezien we al twee kinderen hebben?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je hebt een mooie vraag waar heel veel aan verbonden is. Waar je eerst niet bij stilstond, daar ben je, door de verandering die in je leven kwam, over gaan nadenken. Wat kan en wat  kan niet in het leven van een christen?

De Bijbel is een Gids in je leven geworden. “Hoe wil God dat ik leef?”, is een vraag van betekenis voor je geworden. Wat een heerlijk wonder. Houd dat goed voor ogen hoor. Het is een wonder dat de Heere werkte in je leven. En hoe nu verder?

Moeilijk? Dat lijkt voor een buitenstaander soms. Maar als je er voor jezelf mee te maken krijgt dan wordt alles anders. Dan kijk je niet tegen een moeilijke opgave aan, maar je wilt niets liever dan leven zoals Heere het bedoelt.

Je bent van je man gescheiden. Toch kwam er na de scheiding nog een kindje. Ik neem aan dat je in verwachting was voor je scheidde. Toen dat kindje geboren werd veranderde je leven.

Ik heb een vraagje bij je opmerking “ik ben bekeerd tot het christendom.” Wat bedoel je daar precies mee? Bedoel je misschien: “Ik ben tot geloof gekomen”? Je leven is zo totaal anders geworden dat je ex zich ook wil bekeren en gedoopt wil worden. Dat is op zich heel bijzonder. Dan kun je samen een start maken met een ander leven als voorheen. Dat is ook wat de Heere God van je vraagt. Openlijk voor Hem te kiezen en voor Hem te leven. Dat is geen benauwd leven hoor, maar het mag je juist ontspannen.

Nu is het samenwonen een beetje een probleem voor je geworden. Dat is juist! Ik kan dat begrijpen, je loopt eigenlijk een beetje vast op het gemeenschap hebben voor je huwelijk. Je zegt het zo mooi: “Maar hoe zit dat nu met seks voor het huwelijk?” Je huwelijk is “ontbonden”, heel officieel. Toen je elkaar weer op ging zoeken was je bezig je huwelijk te herstellen. Ook al was hij eerst je man, door de scheiding is hij officieel je man niet meer. Dus ook geen huwelijkssamenleven.

Houd dat standvastige van je nog even vast tot jullie opnieuw getrouwd zijn. Seks hoort geborgen te zijn binnen het huwelijk en niet er voor. Zo heeft de Heere God het ingesteld. Ik begrijp dat het dubbel voelt. In Efeze 2 lezen we echter dat Paulus aan die gemeente schrijft: Luister,  nu de Heere je levend gemaakt heeft, Efeziërs, want eerst was je dood door de overtredingen en de zonden. Je leefde zoals heel de wereld leefde, zonder God en Zijn heilzame geboden, je wist die dingen niet eens. Maar nu is er een verandering in jullie leven gekomen. God, die in Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft, toen we nog dood waren in de zonden, leef dan nu zo als Hij van ons vraagt.

Als de Heere  jullie met genadige ogen aangezien heeft en jullie andere mensen  geworden zijn, mensen die met de Heere willen leven, leef dan met en naar Zijn Woord, de Bijbel, Daar lees je leefregels, om te doen uit liefde en dankbaarheid. Ze zijn niet zwaar of moeilijk. Leef geheel anders dan wat je gewend was op dit punt en onthoud je inderdaad tot je huwelijk.

Van harte sterkte en ik wens jullie een gezegend leven toe, met de kinderen die de Heere jullie toevertrouwde.

Nellie van Dooijeweert- van der Slikke

Lees meer artikelen over:

samenwonen