Moeilijk om op God te vertrouwen

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het vertrouwen op God. Ik heb altijd geleerd dat ik Hem alles vragen mag. Niet zelden leg ik Hem daarom ook mijn dagelijkse problemen voor. En ik merk dat Hij mij steeds helpt. Soms verandert de situatie, maar ook heel vaak hoe ik er zelf tegenaan kijk. Daar ben ik dankbaar voor.

Toch merk ik dat, hoewel Hij altijd helpt, ik eigenlijk amper op Hem vertrouw. Pas achteraf denk ik dan, zie je wel dat Hij je hielp en dat je Hem vertrouwen kan. Ik vind het moeilijk dat vertrouwen te vinden. Ik wil graag meer er vanuit gaan dat God voor me zorgt en dat Hij ook de touwtjes in handen heeft. Heeft u tips voor mij? Of bijbelgedeelten die ik hierover kan lezen?

Antwoord

Je vraagt om tips zodat je vertrouwen op God kan gaan groeien. Begrijpelijk, want die op de HEERE vertrouwen zijn als de berg Sion die niet wankelt in eeuwigheid, zegt psalm 125. Nu is het voor elk mens van huis uit moeilijk om alleen op God te vertrouwen. Zeker als alles tegen zit en er geen hulp van God schijnt te dagen. De Heere Jezus werd op dat punt verzocht, hangend aan het kruis (Mattheus 27:43). Soms kan een psychische oorzaak een rol spelen. Dat de opvoeding zodanig was dat je als kind weinig basaal vertrouwen in mensen (lees: ouders) hebt opgebouwd. Maar ik ga er van uit dat dat bij jou niet speelt.

We mogen in deze coronatijd geen handen schudden. Een korte handreiking in vijf punten mag wel. Zie hieronder.

1. Vraag de Heere  biddend veel om meer vertrouwen op Hem. Je geeft zelf al aan dat je alles aan de Heere voor legt. Stort voor Hem uit uw hele hart (Ps. 62).

2. Lees veel in de psalmen die spreken over dat vertrouwen, zoals Ps. 25, ps. 31. Ps. 37. ps. 56, ps. 62, ps. 91 om er maar een paar te noemen. Met name de Bijbelkennis wil de Heilige Geest gebruiken om je vertrouwen te voeden. Godsvertrouwen wordt gevoed van uit Gods Woord.

3. Richt je hart op de beloften van de Heere God, die vast en zeker zijn.

4. Zoek veel het contact met medegelovigen die over de Heere en zijn dienst spreken. Ik denk aan Jonathan die Davids vertrouwen in God versterkte (1Samuel 23:16).

5. Tenslotte, je schrijft dat je je vaak achteraf realiseert dat Hij te vertrouwen is omdat Hij je gebeden verhoort. Maar dan kun je toch bij een volgende gelegenheid denken: Hij blijft dezelfde. Hij heeft me toen verhoord, dan zal Hij dat nu ook weer doen. Dat geeft toch vertrouwen...

De Heere is ons vertrouwen zo waard. Al zal de duivel er alles aan doen om dat te ondergraven. Mensen zijn niet altijd te vertrouwen, zelfs ons eigen hart niet. Maar de Heere is volledig te vertrouwen. Hij is geen Man dat Hij liegen zou (Kohlbrugge). Ik zal op U mijn vast vertrouwen, altoos bouwen (berijmde 26e Psalm).

Met digitale handdruk en groet,
Ds. A. van Vuuren

Tags in dit artikel:

geloofsvertrouwen