Nauwelijks gevoelens meer voor mijn man

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn ruim 10 jaar getrouwd en we hebben kinderen. We hebben geen makkelijk huwelijk gehad. Er is een hoop gebeurd. Toch zitten we nu eindelijk in een rustig vaarwater. Er gebeuren geen heftige dingen meer, maar wat mij beangstigt is dat ik eigenlijk nauwelijks meer gevoelens heb voor mijn man. Als ik uit mijn werk kom en hem weer zie, voel ik niks. We geven elkaar wel een zoen, maar meer niet. Ook hebben we wel seks, maar dat komt meer van zijn kant dan van mijn kant. Ik weet ook zeker dat hij meer van mij houdt dan ik van hem. Ik mis de passie, terwijl ik dat zo belangrijk vind in een relatie! En dat was ook juist iets waardoor we op elkaar gevallen zijn. We waren helemaal gek op elkaar, konden niet van elkaar afblijven en hadden elkaar hoog staan.

Maar nu irriteer ik me juist vaak aan mijn man. Veel dingen die hij doet vind ik vervelend. Ik voel een heel grote kloof, maar als ik het met hem probeer te bespreken, zegt hij: het gaat toch prima? We maken geen ruzie meer. Maar voor mij voelt het zo leeg. Ik heb liever wat vaker ruzie, maar ook meer passie/liefde en gezelligheid dan dat het zo vlak is. Ik vind het ook heel jammer dat hij daar genoegen mee neemt. De laatste tijd betrap ik mezelf erop dat ik wel eens fantaseer hoe het zou zijn om een andere man te hebben. Ik zou zoveel liefde willen geven (en ontvangen), maar gek genoeg lukt het bij mijn eigen man niet. Ik neem het mezelf ook kwalijk dat ik wel met hem getrouwd ben en hem trouw heb beloofd, maar dat ik nu niks voel.

Heeft u tips om de gevoelens van “houden van” richting mijn man weer aan te wakkeren? Ik probeer zelf regelmatig om mezelf mooi te maken of wat lekkers te maken, met de hoop dat er meer gevoelens bij beiden omhoog komen. Mijn man echter is ‘s avonds eigenlijk altijd moe en gaat dan een beetje bankhangen met een pyjamabroek en ongekamde haren en een schaal frituursnacks. Daar erger ik me dan aan. Ik weet dat het niet goed is, maar wat kan ik er aan doen? Ik word er zo onwijs verdrietig en ongelukkig van, vooral omdat we nog maar begin 30 zijn. Ik vraag wel vaak of we samen wat zullen doen en dan wordt het vaak film kijken en dat is dan een soort van gezellig, maar het voelt niet goed en brengt ons niet dichter bij elkaar.

Hopelijk kunt u mij helpen! Ik durf trouwens niet tegen mijn man te zeggen dat ik niks voor hem voel, omdat ik bang ben om hem pijn te doen. Hij verdient het ook om geliefd te zijn.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De laatste woorden die u schrijft zijn: “Hij verdient het om geliefd te zijn.” Dat vind ik een spannende, want áls dat daadwerkelijk zo is, begrijp ik uw fantasieën over “een andere man” niet. Dat is een zinloze bezigheid, want u hebt een man die het waard is om geliefd te zijn. En wel allereerst toch door zijn echtgenote? Bedenk juist dán hoe u uw echtgenoot kunt ‘prikkelen’. Nee, niet in de eerste plaats tot seksuele handelingen, maar tot een sámen leven. Bedenk wat u leuk vond in het verleden en probeer dàt nieuw leven in te blazen. Praat daar eens over met hem. Als u dat bankhangen niet wilt, met of zonder snack, maak hem dat duidelijk. Geef uw grens aan, door bijvoorbeeld wél een bepaald programma te bekijken en daarna úit met die televisie. Stel een andere bezigheid voor, wandeling of spelletje of iets wat bij u -uw beiden- past. Niet alleen ú bent getrouwd, maar hij is dat óók.

Liefde is een werkwoord… het gaat niet vanzelf, maar vraagt inspanning van béíde kanten! Dat mag u best duidelijk maken: ja, door úw grens een keer aan te geven. En te kijken wat er gaat gebeuren. Wil hij van alles niks “want het gaat toch goed” omdat er geen ruzie (meer) is, dan is het een idee om te bedenken wat “goed” voor ieder van u betekent. U denkt daar blijkbaar verschillend over. Schrijf het eens op, of maak het onderwerp van gesprek.

U begint uw brief met “er is veel gebeurd” en ja, ik weet niet wat dat allemaal is, maar het heeft waarschijnlijk wel invloed op uw beider houding nu! Nogmaals: ga terug naar ‘af’ en schrijf voor uzelf eens op wát u veranderd zou willen hebben. Wat was leuk? Wat ondernam u samen? Wat waren uw verwachtingen, ooit. Wat zijn uw verwachtingen voor de toekomst? U hebt beiden trouw beloofd aan elkaar. Dat vraagt óók om investering in elkaar. Genoeg om over te praten, toch? En als uw echtgenoot daar “geen zin” in heeft, hangend op de bank, stel dan voor om samen eens één of een paar dagen weg te gaan, zodat een gesprek gemakkelijker op gang komt.

Laatste tip, voorlopig, om de gevoelens van “houden van” richting uw man weer aan te wakkeren: tel uw zegeningen, een voor een! Leg een dankbaarheidboekje aan, waarin u een paar keer week schrijft (als iedere dag teveel van het goede is) waar u dánkbaar voor bent. Uw kinderen, bijvoorbeeld. Hun ontwikkeling. Het werk, met dito salaris van uw man. De vrije zaterdag, met de klusjes die hij doet. Ál dat soort van ‘gewone’ dingen, die opeens bijzonder worden als u er bij stil staat!

Heb ik u zo een beetje op weg kunnen helpen?

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatieproblemensleur
7 reacties
12ik12
Heel herkenbaar!
Bij ons is m'n man met z'n werk getrouwd. En is door gebrek aan belangstelling en gedeelde interesses de liefde ook aardig bekoeld.
Het is er nog wel. Maar er moet samen aan gewerkt worden vind ik. Om het weer op een goed punt te krijgen. Bij ons hielp samen op vakantie gaan niet, omdat toen pijnlijk duidelijk werd dat we maar weinig gemeenschappelijke interesses hebben. Toch wel belangrijk om in die paar dingen te blijven investeren. Anders gaat het vuurtje helemaal uit vrees ik. Mijn man vind het wel goed gaan.
Verw8ing
Onze manier van hechten aan onze ouders als kind legt de basis hoe we hechten aan onze man of vrouw. En deze manier van hechten geven we door aan onze kinderen. Een veilige hechting is dat we in verbinding staan met onze eigen emoties (Als we dat hebben geleerd in onze jeugd) en zo ook kunnen aanvoelen hoe het met de ander is en elkaar kunnen steunen en helpen. Als we niet veilig gehecht zijn kunnen we ook een ander en zijn behoeften niet aanvoelen.
Ik raad je dan ook aan om hiermee aan het werk te gaan bij een eft-gecertificeerde therapeut/psycholoog. Op de site EFT.nl, een relatietherapie van de bekende psychologe Sue Johson, die ons leert wat eronder onze frustraties en niet meer houden van ligt.
Dat is pijn, pijn van het niet gezien worden. Of uit veiligheid ons terug trekken uit angst om het niet goed te doen. Je kunt ook een cursus volgen of boeken van haar lezen, zoals Houd me vast.
Ik wens je een huwelijk in verbinding, samen met God.
Jess
Wat een bekend verhaal! Hier ook zo iets. Wij zijn inmiddels al 25+ jaar getrouwd maar ik kan me ook zo vaak irriteren aan de verschillen tussen ons. Door mijn lichamelijke beperking kan ik niet zo veel als ik zou willen. Toch probeer ik het wel, om samen bijv. te genieten van de natuur. Mijn man heeft een lichamelijk zware baan dus vind dat hij al genoeg lichaamsbeweging heeft als ik voorstel om te gaan wandelen/fietsen. Er zijn zoveel dingen die we niet gemeenschappelijk willen, vakantie is ook zo'n ding. Ik wil dan graag iets ondernemen, hij wil alleen maar passief bezig zijn want: ik ben hier toch om uit te rusten. En een gesprek ergens over is niet mogelijk want: dan krijgen we ruzie (is een meningsverschil ruzie?), hij klapt dicht of slaat juist door naar de andere kant.

Maar wat mevr. Rots zegt is ook waar: kijk naar de positieve dingen, dat zijn de zaken die je samen bindt.
loes22
Hoe moeilijk het ook is eerlijk zijn duurt het langst
Ook ik had 0,0 gevoelens meer voor mijn man.... Heb dit wel gezegd tegen hem... Maar wel gezegd dat dit houden van is...
Veel praten samen, toch samen ondernemen/oplossingen bedenken voelde echt goed.
Bnoem elke dag eens paar goede punte wat je man wel doet
Kom uitdie sleur...
Het is lastig maar mocht je verder willen praten mag je mijn gegevens op vragen bijj redactie
pietermans
Wij zijn ondertussen een jaar of 14 bij elkaar, huisje boompje, kat en kinderen :-) Beiden doen we ons best!

Ben je de hele dag op je werk op je best en als je elkaar ziet ga je er als een voddebaal bijlopen/liggen? Das toch raar? Vraag hem eens of hij ook op je was gevallen als je er zo bij zou lopen als je elkaar zag bij het daten! Houd een spiegel voor!

Doe leuke dingen met elkaar, kom idd uit de sleur. Ga ipv filmpje eens wandelen, ga of ontvang visite, doe samen een korte (bijbel)studie, samen een klusje in huis doen, spelletje met de kids, dansles, iets!!

Das wat anders dan onderuitgezakt, in pyamabroek (reallly??) en frituur bij degene zijn met wie je nog vele jaren hoopt door te brengen!
Wat voor signaal geef je naar de kinderen af? Pa die zat vroeger na t werk op de bank en ma was t ook zat?

Ik ben intussen ook op de 40, maar moeder de vrouw wil ook wel wat leuks om tegenaan te kijken. Dus als ik thuiskom werkkleding uit, even opfrissen, normale leuke kleding aan, tandjes netjes, haartje kammen. s'ochtens en s'avonds cremmetje om de rimpeltjes wat te weren etc. Al met al kost het 10 minuutjes.
Ik heb een cursus massage gedaan, zij blij mee! Heb je wel veel contact met elkaar! We hebben samen latin dansles genomen, was ook erg leuk om te doen! Even een blokje om is ook lekker, praat je nog met elkaar zonder dat andere oortjes meeluisteren :-) Trek m uit die comfort lazy zone! Verbrand de pyamabroek en verkoop de frituur :-)
loes22
Ik zou hier nogmaals op willen reageren wat hier heeft geholpen

Allereerst praten bespreek je gevoelens

Kijk naar wat jij kan veranderen dus kijk niet naar wat hij moet veranderen dat gaat je namelijk niet lukken

Als jij iets wil doen ga dat doen wss blijft hij achter de tv
Maar misschien na een paar keer denkt hij tjonge ik zie haar positief veranderen ik doe ook mee

Bel hem sochtends op en vertel hem vanavond gaan we een ons avondje houden jij gaat mij 5 (of net hoeveel je wil zou het niet te groot maken) vragen stellen en ik jou
Wijs hem dan ook een beetje de eg mag van alles zijn

Ik had bijv naar m'n man
Hoe zie jij mij het liefste
Welk cijfer geef je onze relatie
Wat is je toekomst droom?
Vind je mij leuker met of zonder make up?
Of bijv haar vast of los?
Als je dit werk niet deed wat zou je dan willen doen
Als je mij niet had welke vrouw vond je dan leuk

Met de laatste (2) vragen hou je het een beetje luchtig en wordt het dus een relaxte gesprek ipv overhoring
Maar de antwoorden die hij gaat zeggen kijk of je daar mee wat kunt
En probeer daar zelf aan te werken
Ga je niet meer ergeren aan hem maar doe juist het tegenovergesteld

Hier heeft het enorm geholpen
Maak het ook beetje romantisch door hapjes en kaarsjes enz
Veel succes en sterkte
Lego_Fan
Je hebt wel seks, maar komt van zijn kant, niet jouw kant...

Dus daar doet hij wel zijn best om jou zover te krijgen? Hij doet dus wel degelijk moeite?
Als dat zo is, kijk dan eens goed naar die dingen waarom hij jou daarvoor dus wel weet over te halen, ipv je te irriteren aan andere dingen!

Ik ben man, vader, 11 jaar getrouwd. Natuurlijk is het allemaal niet meer zoals in verkeringstijd en eerste paar jaar van ons trouwen. Gezin, werk (inmiddels andere, meer van ons vragende functies dan 11 jaar terug), huishouden, het maakt dat je vermoeid bent als je weer samen bent in de avond en graag even "hangt" of juist even ontspannend wat kijkt, nieuws / boek leest of met hobby bezig bent (Lego!!!).
Als ik dan vervolgens zonder enige moeite seks wil nog voor het slapen gaan, kan ik dat vergeten hoor! Meeste avonden verlopen dan ook rustig, maar eens in de zoveel tijd begin ik tijdig al om mijn vrouw eens aandacht te geven, ene keer met seks als afsluiting, andere keer gewoon met goede gesprekken, geknuffel o.i.d. in elk geval echt even samen. Op die momenten kunnen we vervolgens weer teren als het erna weer soms twee weken standaardjes verloopt.

Mijn tip, als man is dus, laat jouw man de seks verdienen! Het klinkt dan als een opdracht, maar uiteindelijk maakt het jullie samenzijn veel fijner!