Angstig door onzekere tijden

Ds. H. Korving / 1 reactie

Vraag

Deze tijd maakt mij erg onzeker. Ik heb veel angst dat het coronavirus het begin is van het einde van deze wereld. Ik ben een jonge moeder van een prachtige zoon en geniet ontzettend van hem. Maar nu corona er is ben ik bang dat de wederkomst dichterbij is. En dat maakt mij angstig. Enerzijds weet ik dat als je Gods kind bent, dat het na de wederkomst alleen maar fijn zal zijn. Niet dat ik een kind van God ben. Dat is ook iets waar ik mee worstel.

Anderzijds heb ik zoveel verlangen om mijn kind te zien opgroeien. Ondertussen vraag ik me af of alles ooit weer normaal wordt of wat de volgende crisis zal zijn. Allerlei angsten waar u waarschijnlijk geen antwoord op heeft maar wat mij wel bezighoudt. En daarin ook de vraag: in wat voor soort wereld heb ik een kind gekregen? Wij hebben sterk het verlangen naar een tweede kind, als God ons dat geeft. Maar tegelijk geeft dat ook bovenstaande vragen. Bij het schrijven van deze vraag besef ik ook erg dat ik dus erg gehecht ben aan het hier en nu, aan mijn kind, mijn familie en het leven. Ik kan het zo moeilijk los laten.

Maar bidden vind ik ook moeilijk. Er komen dan allerlei kwade gedachte en angsten in mij op. Bijbellezen vind ik ook moeilijk, omdat ik veel gewoon niet begrijp of het niet tot mij doordringt. Wat mij precieze vraag is weet ik ook niet zo goed. Waarschijnlijk een vraag om advies; hoe ik alles moet zien en ermee om moet gaan.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik heb in het stukje dat je schreef een paar kernwoorden even eruit gelicht: dan lees ik veel angst, onzekerheid, moeite met bidden en Bijbellezen, in wat voor wereld groeit mijn kindje op enz.

Het loopt uit op een vraag om advies. Alleen is het voor mij een beetje lastig om advies te geven als iemand niet een concrete vraag heeft. Maar ik snap heel goed dat je het moeilijk hebt en je onzeker voelt. Daarin ben je trouwens in deze corona-tijd niet de enige.

In jouw geval helpt het denk ik niet zoveel als ik een heel verhaal ga schrijven waarin ik de tijd waarin we leven probeer te duiden bij het licht van de Bijbel. Wat jij mijns inziens nodig hebt is iemand die met je praat en met je bidt. Iemand die je bij de hand neemt en samen met jou een stukje in de Bijbel leest, daarover vertelt en je op de Heere wijst. Iemand die over een poosje nog eens bij je terugkomt en vraagt hoe het nu gaat. Iemand met wie je je zorgen en je angsten durft te delen en die je de weg wijst, naar Boven.

Je hebt een onrustig hart, en jouw hart kan alleen tot rust komen als je op de Heere kunt vertrouwen en weet dat Hij alle dingen -en ook jouw leven en dat van je kindje- in Zijn machtige handen houdt; wat er ook gebeurt. Corona of geen corona. Crisis of geen crisis.

Is er iemand in je omgeving (naast je man natuurlijk) die jij kent en die je vertrouwt, een goede vriend of vriendin, een ouderling of predikant met wie je deze dingen kunt bespreken en die jou hierin wat kan opvangen?

Het is een rare tijd waarin we leven, maar ook nu geldt dat de Heere regeert. Misschien is het wel goed voor ons allemaal dat we teruggeworpen worden op de belangrijkste vragen van het leven en dat het allemaal niet meer zo vanzelfsprekend is als dat het was. De beproevingen worden in de Bijbel wel een smeltkroes genoemd (psalm 66 vers 10) waarin het goud of zilver gelouterd wordt: dan komt het er beter/zuiverder uit als dat het erin ging.

Ik hoop en bid voor je dat het ook voor jou zo mag zijn: dat je juist nu iets heel belangrijks mag leren, namelijk wat Psalm 125 zegt – en dat wil ik je meegeven: “Wie op de HEERE vertrouwen, zijn als de berg Sion, die niet wankelt, maar blijft tot in eeuwigheid. Rondom Jeruzalem zijn bergen, zo is de HEERE rondom Zijn volk, van nu aan tot in der eeuwigheid.”

Je onrustige hart zal tot rust komen zodra je kunt vertrouwen dat de HEERE je vasthoudt. Hij houdt je vast, zodra jij jezelf overgeeft (is: loslaten van je eigen zogenaamde zekerheden). En de HEERE Zelf is onwankelbaar als de bergen rondom Jeruzalem. Die gaan niet opzij.

Ik wens je veel sterkte en Gods zegen.

Met een hartelijke groet,
Ds. H. Korving

1 reactie
Christie
Beste jonge moeder,

Ik begrijp dat je in deze tijd angstig /onzeker wordt. Ik denk dat heel veel mensen in deze tijd het gevoel hebben dat de dingen nooit meer normaal gaan worden en de komst van de Heere Jezus nabij is.
Zelf ben ik moeder van 3 kinderen( tienerleeftijd)
In mijn leven heeft God angst keer op keer gebruikt om Hem (beter) te leren kennen. Als je het fijn vind om hierover van gedachten te wisselen mag je mijn mailadres van mij opvragen bij refoweb.