Samenwonen of samen wonen

Herman van Wijngaarden / Geen reacties

Vraag

Ik ben opgegroeid in een groot gezin uit de Gereformeerde Gemeenten. Zelf ga ik daar ook trouw heen. Inmiddels ben ik op een punt aangekomen in mijn leven dat ik graag uit huis zou willen. Ik ben homo en heb geen relatie. Ik kan niet beloven dat dat zo blijft, maar voor nu is dat de situatie. Mijn ouders weten dit. Ik zou graag gaan samenwonen met een goede vriendin. Zij is niet gelovig. Mijn ouders zijn er erg tegen en geven aan dat het niet de bedoeling is om ongetrouwd samen te wonen. Mijn seksuele voorkeur speelt hierin geen rol. Hoe ga ik hier mee om?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraag maakt voor mij weer duidelijk hoe uniek ieders levensweg is. Zoals jij jouw situatie of wens beschrijft, ben ik nog niet eerder tegengekomen... Daarmee bedoel ik dus niet dat het daarom raar zou zijn. Punt is wel dat ik er zomaar geen wijsheid over voorhanden heb. Daar komt nog bij dat ik het moet doen met zeer beperkte informatie. Ik zou graag willen doorvragen: hoe zit jouw vriendschap met die vriendin precies in elkaar? Waarom wil je met haar samenwonen? Wat bedoel je hier eigenlijk met ‘samenwonen’?

Op het gevaar af dat ik je onrecht doe, wil ik voorzichtig opmerken dat ik je ouders wel een beetje begrijp. Tenzij iedereen weet dat jij homo bent (daarover straks meer), gaat er een bepaald signaal vanuit als jij met deze vriendin gaat samenwonen: 1. je woont ongetrouwd samen, en 2. je woont samen met een ongelovige vrouw. Dan kun jijzelf wel weten dat jullie niet ‘als man en vrouw samenleven’, maar de indruk die je ermee naar buiten toe wekt, is anders. Dat is niet een indruk die je als bijbelgelovige christen wilt wekken.

Anders wordt het wanneer algemeen bekend is dat jij homo bent. Want dan hoeft niemand te denken aan een seksuele relatie. Dan lijkt het meer op de situatie van twee studenten die in hetzelfde huis wonen en die toevallig van verschillend geslacht zijn. Maar of je dan ‘samenwoont’...? Vandaar nogmaals mijn vraag: wat bedoel je met samenwonen en wat is eventueel het verschil met een huis delen? Gewoon een huis delen, lijkt me geen probleem. Dan ga je min of meer je eigen gang en profiteer je gewoon van de gemeenschappelijke douche, wasmachine, keuken en de gezamenlijke maaltijden.

Samenwonen roept bij mij meer het beeld op van je leven samen delen. Ook al is er dan geen sprake van seksualiteit, het gaat toch verder dan een huis delen. De vragen die je jezelf dan kunt stellen, zijn dezelfde als wanneer twee heteroseksuele jongens gaan ‘samenwonen’. Op zich is daar niks mis mee, maar als één van deze jongens christen is en de andere niet, zou ik wel willen doorpraten over: hoe belangrijk is voor jou het geloof en in hoeverre speelt dat een rol in hoe je je leven van alledag leeft? Wat zal die vriend merken van jouw christen-zijn. Als jullie zogezegd ‘samenwonen’, is het dan een christelijk huishouden? Speelt het geloof daarin nauwelijks een rol, of accepteert jouw vriend dat jij jouw christelijke stempel zet op jullie samenleven? Kortom, de vragen gaan dan niet over ‘ongetrouwd samenwonen’ maar over ‘jezelf zijn (als christen) in een vriendschap met niet-christenen’. Ik zeg niet dat je geen goede vrienden kunt zijn met een niet-gelovige, maar je moet je wel altijd afvragen of een vriendschap niet tussen jou en God in komt te staan. Die vraag kan alleen jijzelf beantwoorden.

Hartelijke groet,
Herman van Wijngaarden

Lees meer artikelen over:

samenwonen