Mijn ouders zijn gescheiden

N.J. Teerds / 1 reactie

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Vandaag zijn mijn ouders gescheiden... Mijn moeder kwam zeer verdrietig thuis, ze had het er moeilijk mee. Ze zei ongeveer het volgende: “Hoe moet ik hier Gods hand in zien? Ik vind dat heel moeilijk, dat kan ik niet...” Heeft God hier een bedoeling mee? Mijn ouders scheiden! Vreselijk! Hoe kan God dit toelaten?!

De laatste tijd was psalm 33 vers 5 in mijn hoofd: “Geen ding geschiedt er ooit gewisser, dan ‘t hoog bevel van 's HEEREN mond: Zijn Godd’lijk' almacht spreekt, en ‘t is er, Zijn wil gebiedt, en ‘t wordt terstond.” Maar het is zo moeilijk te geloven! Hoe kan ik hier Gods hand in zien?

Een 15-jarige jongen.

Antwoord

Beste jongen! Wat moet dat voor jou een heftige dag geweest zijn waarover je schreef.  Je zult het waarschijnlijk wel hebben zien aankomen. Je schrijft: “Vandaag zijn mijn ouders gescheiden.” Dat is een korte mededeling, maar het zegt heel veel. Ik schrok ervan toen ik het las. Je vertelt niet waarom je ouders gescheiden zijn. Dat  is begrijpelijk en dat is helemaal voor de beantwoording van je vraag niet belangrijk. Dat ze gescheiden zijn is een feit. Blijkbaar blijf je bij de moeder wonen.

Je schrijft dat je moeder heeft het er erg moeilijk mee heeft. Ze is er verdrietig onder en jij dus ook. Dan komen de vragen: vragen die bij je moeder leven en de vragen die bij jou leven. Laat ik beginnen om te schrijven dat het zeker heel begrijpelijke vragen zijn. Je vraagt mij om een antwoord op je vragen. Je wilt vooral weten welke plaats God in die hele scheiding heeft. Het is goed dat je moeder en jij willen weten wat God er nu mee bedoelt.  Hoe kan God dit toelaten?

Ik ga je eerst ergens op wijzen. Jij en je moeder hebben veel verdriet door deze scheiding. In de Bijbel wordt veel over verdriet geschreven. Er staat dat je dit verdriet in de hand van de Heere  mag leggen. Breng je verdriet bij de Heere. Dat zal niet altijd lukken, maar vertel de Heere alles en vraag of Hij je in dat verdriet wil helpen en ondersteunen.

Nu naar de vragen. Is scheiden geoorloofd? Nee, alleen in heel speciale omstandigheden is het geoorloofd. Daar hoef en wil ik niet dieper op ingaan. Maar in de Bijbel lezen we: “Wat God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.” Dus God wil het niet en toch gebeurt het.

Ik wil nog een paar voorbeelden geven: God wil dat we geen ruzie maken en toch gebeurt het. God wil dat we niet roddelen, maar toch gebeurt het. Deze opsomming kun je nog veel langer maken. God wil geen scheiding, geen ruzie, geen geroddel.  Hij keurt het af. Het is zonde tegen Hem. Toch gebeurt het dus. Die zonden hebben gevolgen. Die scheiding veroorzaakt verdriet.

Je moeder vraagt hoe ze hierin Gods hand moet zien! Dat vindt ze heel moeilijk en dat kan ze niet. Het is wel Gods weg die je moeder moet gaan. Een totaal onbegrepen weg voor haar. Op die  onbegrepen weg ervaart je moeder Gods slaande hand! De Heere, Die de scheiding afkeurt, weet wel haar weg die ze moet gaan. Laat je moeder haar nood bij de Heere brengen. Gods handen helen ook! Straks daarover nog iets meer.

Jij vraagt verder: “Heeft God hier een bedoeling mee? Mijn ouders scheiden. Vreselijk. Hoe kan God dit toelaten?” Op die vraag weet ik het antwoord niet. Het is voor jou eveneens een onbegrepen weg die je gaan moet. Wel weet ik dat God overal Zijn bedoeling mee heeft, maar Gods bedoelingen zijn voor ons zo verborgen. God is zo groot en heerlijk, maar wij begrijpen Zijn wegen niet. Dat komt omdat wij mensen zijn.

Lees het eerste deel van Prediker 3 eens. Dan lees je dat al die verschillende ‘tijden’ in ons leven er zijn, opdat wij God leren vrezen (liefhebben). Vraag aan de Heere: “Heer’, wijs mij toch Uwe wegen, die Gij wilt dat ik zal gaan, tot dezelve (tot die wegen) maak genegen (leer het mij aanvaarden) mij, en doe mij die (wegen) verstaan (begrijpen).” Dit gebed bidt een christen zijn leven lang, en zeker bij onbegrepen wegen.

Beste onbekende jongen, de Heere leidt je over een onbegrepen wegen. Dat is een moeilijke en een ingewikkelde weg. Een weg van tranen en verdriet. De Heere is echter almachtig. Hij kan maken dat al dit verdriet gezegend wordt. Dat je daardoor de Heere oprecht mag liefhebben en dienen. Dat gaat niet van de ene op de andere dag, maar dat duurt soms jaren, soms zelfs een mensenleven lang. De Heere zegt tot jongeren en ouderen: “Zie, ik maak alle dingen nieuw.”

En nu Psalm 33 vers 5. In de onberijmde Psalm staat: “Want Hij spreekt, en het is er; Hij gebiedt en het staat er.” Zou je dan nu juist niet moeten vragen of de Heere tot jou spreekt: “Ik ben de Heere. Ik weet je moeilijke weg, waarin Ik jouw Helper wil zijn, ook al begrijp je het nu niet.” Dat is wonder! Dan blijft de weg moeilijk, maar dan mag je wel rust krijgen.

Verder hoop ik van harte, dat je moeder en jij pastorale hulp vanuit de gemeente krijgen. Is er iemand, die jullie vertrouwen, jullie vragen begrijpt, kan luisteren en samen met jullie in de Bijbel zoekt naar antwoorden op jullie vragen? Is er iemand die samen met jullie bidt? Bidden is de beste weg, want de Heere is echt een Helper, hoor!

N. J. Teerds

Tags in dit artikel:

echtscheiding
1 reactie
ceciel72
Mooi en waardevol antwoord !