Liefdesverdriet blijft groot

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Anderhalf jaar geleden is mijn relatie uitgegaan na een lange tijd. In deze relatie hebben wij (tot mijn grote spijt) ook gemeenschap gehad. Het verdriet is nog steeds heel groot en ik houd nog steeds van mijn ex, wat volgens mij niet normaal is na zo’ n lange tijd. Kan het meespelen dat dit is omdat we gemeenschap hebben gehad en dat daarom de nasleep zoveel langer is?

Groet, een 29-jarige vrouw.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is altijd erg als een verkering na lange tijd uitgaat. Je had toch samen het plan t.z.t. met elkaar te gaan trouwen. In de verkeringstijd komen de beide levens meer en meer op één lijn te liggen, gericht op een toekomst samen. In die tijd vergroei je ook steeds meer met elkaar. En dan gaat de verkering toch uit. Hebben jullie er samen over kunnen praten wat de oorzaak was dat het minder goed ging? Was de verliefdheid wat minder geworden en sloeg toen de twijfel toe? In het begin van een relatie ben je natuurlijk erg verliefd. Die gevoelens maken dat je je tot elkaar aangetrokken voelt. In de verkeringstijd zelf zie je dat die verliefdheidsgevoelens minder worden en steeds meer gaan plaatsmaken voor liefde. Liefde is niet zo hevig als verliefdheid, maar er is dan wel een diepe band dat je het gevoel hebt dat je echt bij elkaar hoort. Voor liefde moet je je ook inzetten.

Je schrijft nu dat je het eigenlijk nog niet los kunt laten. Jullie hebben ook gemeenschap gehad en je hebt het gevoel dat dat er ook mee te maken heeft. Ik denk dat je daarin gelijk hebt. Als je gemeenschap hebt gehad dan geeft dat een extra verbondenheid. Je hebt toch iets belangrijks samen gedeeld wat je met niemand anders zo hebt gehad. Je hebt door gemeenschap nog eens extra het gevoel gekregen dat je bij elkaar hoort. Ik vind eerlijk gezegd ook dat dan een relatie eigenlijk niet meer uitgemaakt mag worden. Je hebt immers al met elkaar geleefd alsof je getrouwd was. Maar als het dan echt helemaal samen niet meer gaat, is het ook heel wat de relatie toch door te zetten alleen omdat je gemeenschap hebt gehad. En je ziet ook dat wanneer een stel in de verkeringstijd gemeenschap heeft gehad en met elkaar trouwt, dat dat dan in elkaars verlengde ligt. Het verdriet komt pas als de relatie uitgaat.

Is er toch geen mogelijkheid nog eens met je ex vriend te gaan praten? Gewoon vrijblijvend. Dat je de dingen die je bezighouden nog eens met hem door spreekt. Misschien zit hij ook wel met vragen. Dat kan uiteraard niet meer als hij inmiddels een ander heeft. Dan mag je er niet meer tussen komen. Dan moet je het een plekje leren geven zoals we zeggen en leren los te laten hoe moeilijk dat ook is. Je mag dit ook in het gebed brengen voor de Heere God. Hij wil dan vergeving geven en opnieuw met ons beginnen. En dan mag je ook weer openstaan voor een nieuwe relatie.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

liefdesverdrietverkering uit