Vagevuur

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het vagevuur. Zijn het alleen de katholieken die in het vagevuur geloven of geloven kerken zoals de PKN ook in het vagevuur?

Antwoord

Geloof in het vagevuur, een soort louteringsproces als voorstadium van de hemel, is inderdaad niet alleen exclusief voor katholieken. Ook binnen de alverzoeningsleer zijn er mensen die veronderstellen dat het eeuwige vuur als straf voor ongeloof wat minder eeuwig is dan de Bijbel ons wil doen geloven. God zou dan op een bepaald moment medelijden krijgen en deze zielen alsnog een plek geven in de (of een) hemel geven. Uiteindelijk wordt iedereen ook zonder persoonlijk geloof in Christus dan zalig. Ook de joden geloven in een soort vagevuur. Verder is er een keur aan sekten en bewegingen in tal van religies waar een loutering als voorstadium op het hiernamaals een rol speelt. In de PKN is dit geen officieel belijden.