Zelfmoordneigingen

N.J. Teerds / 7 reacties

Vraag

Aan iemand uit de Ger. Gem. Ik weet het niet meer. Mijn ouders gaan scheiden en ik weet niet of God mij bekeert, of ik een roeping heb en nu word ik ook nog eens uitgescholden voor homo, terwijl ik dat écht niet ben. Soms heb ik echt zelfmoordneigingen en zie ik het niet meer zitten. Als ik bid lijkt het wel of God mij niet hoort en soms denk ik dat God niet bestaat. Waarom laat Hij mij dit overkomen?!

Een wanhopige 14-jarige jongen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste 14-jarige jongen,

Wat leef jij onder heel moeilijke omstandigheden! Als ik het zo lees kan ik begrijpen dat je schrijft: ik weet het niet meer.  Laat ik je ‘noodsignaal’ maar even doorlopen. Je schrijft: “Mijn ouders gaan scheiden.” Dat raakt je hard en dat brengt veel verdriet en verwarring mee, want je maakt dit heel bewust mee. Wat een nood! Daar komt nog bij: “Ik weet niet of God mij bekeert en of ik een roeping heb.” Of God je zal bekeren, is verborgen. Wel kun je weten dat de Heere jou roept: “Zoek Mij en leef!” Die oproep komt ook tot jou!

Dan komt er nog iets bij: Je wordt uitgescholden voor homo. Dat ervaar je als echt iets vreselijks en dat is het ook. Schelden is nooit goed -de Heere heeft het verboden- maar op deze wijze uitgescholden worden, is toch wel dubbel erg. Dat moet echt stoppen...

Al deze verdrietige ervaringen maken je somber en echt wanhopig. Dat leidt ertoe dat je het niet meer ziet zitten en komen zelfmoordneigingen naar boven. Dat is echt angstig! Als je dan gaat roepen en bidden en het wordt niet opgelost, ga je aan God twijfelen. Bestaat Hij wel, hoort Hij me wel? Waarom moet mij dat allemaal overkomen? Daar komt geen antwoord op. Het blijft stil en je wordt nog wanhopiger.

Het is goed dat je deze wanhopige vraag bij de Heere neerlegt, maar ook dat je deze vraag via Refoweb hebt gesteld.

Wat zou je doen als je plotseling hevige krampen in je buik zou hebben of als je een been zou breken? Het is dan heel logisch dat je dan naast het bidden om genezing ook naar de dokter gaat. Die moet helpen en soms opereren. Dan kan het probleem mogelijk worden opgelost.

Het is goed dat jij je vragen en verdriet aan de Heere voorlegt, maar je hebt ook dringend anderen in je omgeving nodig aan wie je deze vragen en je verdriet voor kan leggen. Ik hoop dat er mensen in je omgeving zijn, die echt met je mee willen bidden en mee willen denken. Aan wie zou je je vragen kunnen stellen? Je dominee (als je die hebben mag)? Een ouderling. Je mentor of de vertrouwenspersoon op school. Zij kunnen je helpen bij het vinden van iemand die jou met je vragen het beste kan helpen. Daar mag je ook om bidden. Mijn advies is, stap naar iemand toe die je vertrouwt en vraag: "Mag ik u eens even spreken? Ik wil u wat vragen". Leg hem/haar dan je vragen voor, zoals je die ook hebt gesteld in deze vraag via Refoweb.

Tot slot: Je hebt op 14-jarige leeftijd al heel wat verdrietige ervaringen.  Twee wegen staan open. De eerste weg is bidden. Bidden kan en mag altijd. De Heere hoort altijd, maar geeft niet altijd precies wat wij graag willen. In de tweede weg is op zoek te gaan naar iemand die jou helpt in je verdrietige ervaringen en wanhoop. Als je dan iemand mag vinden met wie je dit allemaal kunt bespreken, mag je dat ook al zien als een verhoring op je gebeden.

En je bekering? Nogmaals: “Zoek de Heere en leef.” Zoek hem biddend in Zijn Woord. Hij wil Zich laten vinden!

N. J. Teerds

N.J. Teerds

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik Ido Ambacht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    ouderling; docent

Tags in dit artikel:

suicide
7 reacties
pannenkoek
Beste 14-jarige jongen,

Blijf hier niet mee lopen. Zoals gezegd: Zoek hulp!!!
Één noodkreet is voldoende.

Onze zoon was ook 14. Een noodkreet op school was voldoende. We waren op tijd!

Ik zal voor je bidden.
Lekkerbek
Beste 14 jarige jongen!
Misschien vind jd het moeilijk om hulp te vragen
Je zou de vraag en het antwoord uit kunnen printen en deze aan je mentor, je dominee, ouderling om iemand die je vertrouwt kunnen geven. Zeg dat de vraag van jou is.
Zij kunnen je echt verder helpen!!!
Mijn neef zat in een zelfde soort situatie, ook hij heeft aan de bel getrokken en heeft nu passende hulp!
Doen hoor!
Veel sterkte, we bidden voor je!
zeeuwtje
Beste 14 jarige,

Wat een pijn! Wat een vragen! Goed dat je de stap genomen hebt om hier je anoniem hulp te vragen. Ik hoop van harte dat het je lukt om nu ook een volgende stap te zetten.
Mocht je toch liever 'anoniem' verder willen praten mag je mijn mailadres opvragen.

Hou vol!
Rgouds
Beste 14-jarige,

Met alle liefde wil ik je zeggen dat je van grote waarde bent ongeacht wat mensen van je zeggen.

Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
‭‭ROMEINEN‬ ‭8:31‬

Beste jongen blijf er zeker niet mee lopen en zoek hulp in je vertrouwde omgeving zodat je begrepen word en geholpen kan worden.

Leg het zeker ook bij God voor en Hij zal je raad geven.
Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.
‭‭PSALMEN‬ ‭32:8‬

Hou vol, ik bid voor je!
Naturel
Oh jongen.. wat een verdrietig bericht..
Ik hoop dat je hulp vindt want de nood klinkt door uit je bericht

Zondag heb ik een online dienst geluisterd over depressie en suïcide
Het is niet van het kerkgenootschap waar je bekend mee bent maar ik wil toch vragen om er eens naar te luisteren
Zoo hoopvol zowel de woorden als de liederen

Mij heeft het in elk geval weer een beetje licht gegeven

Ik stuur je de link, ik hoop dat je er wat mee kan

Het betreft de vriendendienst (zo heet dat ) van 8 november savonds
https://www.gksliedrecht.nl/
kip
o jongen wat een verdriet graag je mee.
vraag refoweb gerust mijn adres en telefoon nummer
dan bel ik je d.v. terug
HansHak12345
Ik biedt mezelf aan om jou uit dit dal te halen van suïcidaal gedrag omdat ik zelf erg lang suïcidaal bent geweest en mijn relatie met God heeft mijn leven totaal positief veranderd en enorm sterk gemaakt.
Als je zwak bent en aangevallen wordt dan is een sterke relatie met God onontbeerlijk om weerstand te bieden.
Misschien geloof je wel dat God er is maar dat je Hem bewust iedere dag meemaakt is misschien iets wat je niet ervaart en zeker niet als je een slachtoffer bent van allerlei onzekerheden en aanvallen.
Ten eerste moet je altijd vasthouden aan het feit dat God jou liefhebt en dat Hij er altijd is. Ook al ervaar je dat niet zoals je zelf aangeeft.
Koning David stond in de grot toen Saul langsliep en toen dacht David dat hij alleen en bang was. Maar God zei dat Hij achter hem stond in die grot.
Maar God laat een Christen wel een spartelen om te kijken hoe wij met situaties omgaan zodat we een sterk geloof kunnen ontwikkelen zonder eerst naar God te gaan. Want al ga je door een donker dal in diepe duisternis dan zal Zijn stok en staf jou vertroosten. Ik zal u niet begeven noch verlaten is een uitspraak die jou vertrouwen moet geven want God liegt niet. Maar de situaties in deze wereld kunnen behoorlijk intimiderend zijn zoals je ondertussen wel weet. Wat wel belangrijk is dat je God blijft zoeken in het Woord en dagelijks veel bidden ook al loop je buiten en alles wat je meemaakt benoemen ter plekke. Dus veel praten tegen God ongeacht wat mensen zeggen. En als je iets vreselijks meemaakt direct verwoordden naar God. Een open lijn houden en dan merk je vanzelf dat God jou vasthoudt want je kan je beschermd voelen na een tijdje omdat je er werk van maakt.
Maar bezig zijn en je problemen uitvoerig bespreken met God is een vereiste om een relatie op te bouwen met Hem die bij machte is om jou sterk te maken en jouw omstandigheden te veranderen. Maar jij bent de aanleiding om hiermee te beginnen. En gesprekken hierover bij je Voorganger of Ouderling is belangrijk zodat je mensen hebt die met je mee bidden en praten. Alleen is niet altijd een oplossing. Met meerdere mensen bidden en je problemen bespreekbaar maken in de kerk waar iedereen bij is kan veel uitkomst bieden in deze strijd. satan zal alles doen om jouw leven te beïnvloeden maar hij is al duizenden jaren geleden overwonnen door Christus .Vergeet dat niet dus pak het zwaard der gerechtigheid (De Bijbel) en het harnas om de pijlen af te weren. Veel contact opbouwen en hij zal vluchten omdat hij niets kan vinden . Dus ook je leven inrichten en GEEN verzoekingen of verleidingen aangaan want daardoor heeft hij ook ingang bij jou. Als jij met verkeerde mensen /vrienden omgaat dan ben je een prooi. Zoek jij je heil bij verleidingen dan ben je ook een prooi. Vul je dag met Bijbelstudie, wandelen , sport en andere dingen dan voorheen en hij vlucht. En dan kan je vrij zijn en sterk en weerstand bieden waar je nu moeite mee hebt. En je krijgt straks een eeuwig leven. (De Hoofdprijs). Sterkte toegewenst en groetjes van Hans.