Verstandelijk God zoeken

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / Geen reacties

Vraag

Ik ben op zoek naar God. Ik bid, ik vraag, ik lees, ja het is met m’n verstand. Dat weet ik. Maar ik probeer het. Toen las ik ook dat God graag wil dat je in je doen en laten laat zien dat je voor Hem leeft. Toen dacht ik: dat ga ik ook doen! Ook qua kleding natuurlijk. Het is niet het belangrijkste, maar ik hield altijd wel van kleding en ik zie er graag mooi uit. Maar ik dacht, laat het gewoon eens gaan veranderen. Het is iets van hier op aarde. Maar nu laat ik me er op voorstaan dat ik anders ben, terwijl ik niets zeg als ik Gods naam hoor lasteren.

Nu ben ik op de proef gesteld en de duivel kan nu lachen, want ik kan het helemaal niet. Ik word hier erg verdrietig van. Ik vind dit zo erg, ik wil zo graag God leren kennen. Ik kan het niet met m’n hele hart, maar ik probeer het met m’n verstand. En als ik dan m’n best doet gaat het elke keer mis.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je bent op zoek naar God. Dat is heel bijzonder. Maar hoe je ook je best doet, het lukt niet. Je zegt: ik deed het met mijn verstand. Daar is niets mis mee. Dat is de gewone weg. Met je verstand val je voor het Woord van God en je begint te zoeken naar God. Maar nu krijg je niet gelijk wat je zoekt en dan laat je de moed zinken. Wat jammer.

Je bent een verkeerde weg ingeslagen; een goed mens worden die opvalt door de goede dingen die je doet. Kleren een beetje aanpassen. En je bent er. Maar helaas, die weg brengt je nergens. Je hebt het zelf al ontdekt. Gelukkig! Het is nog niet te laat hoor! De Heiland is er nog en Hij nodigt nog! Je moet die andere weg in: “Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven.” Je moet naar Hem toe zoals je  bent. Zondig en onrein...

Ga gewoon van voren af aan beginnen. Ga rustig en regelmatig in Gods Woord lezen. Dat doe ik met m’n verstand, schrijf je. Maar zonder verstand gaat het niet hoor. Bidden hoort er ook bij.

Ja en je kleren... maar wat valt dat tegen. Het brengt je geen streep dichter bij de Heere. De Heere God vraagt geen goede mensen, geen keurige mensen, geen volmaakte mensen, maar mensen die zeggen: O God, wees mij de zondaar genadig.

We vinden nooit echt berouw dan alleen door op de Heere Jezus te zien. Op Zijn wonden te zien, Zijn lijden. Alleen het Lam van God neemt onze zonden weg. Al je ploeteren brengt je geen stap dichter bij de Zaligmaker. Je hart beschuldigt je omdat je niets zegt als iemand vloekt. Maar ook dat is geen enkele grond. Ga zoals je bent naar de Heere. Lees in de evangeliën hoe de mensen dat deden toen  Jezus op aarde was. Je rechtvaardigheid kan NOOIT door jou bewerkt worden.

Een dichter zegt: “Moede kom ik arm en naakt, tot de God die zalig maakt.” Zo moet je naar de Heere Jezus. Het is  Zijn liefste werk om zondaren te ontvangen en zalig te maken, hun zonden te  vergeven. Daarvoor kwam Hij op aarde. Om zondaren te redden van het eeuwig verderf. Geloof dat en grijp je aan Hem vast, hoop alleen op Christus. Geloof Zijn heil en troostrijk Woord. En vraag maar: “Heere zendt Uw licht en Uw waarheid. Dat die me leiden.” Want het komt alles van de Heere vandaan. Hij is zo barmhartig en genadig. En graag vergevend, lezen we in de Bijbel.

Begin vandaag nog met structureel Bijbel lezen. Begin bij Lukas, hoofdstuk 1 vers 1 en lees in een paar weken het hele Lukasevangelie. Stel steeds vragen aan de teksten die je leest. Sla niets over, maar lees echt. Als je Lukas uit hebt ga je naar Handelingen (ook door Lukas geschreven). In het boek Handelingen beschrijft Lukas wat de discipelen, de apostelen, deden met het evangelie. Zet door, laat je niet afleiden van je doel: de Heiland leren kennen. Luisteren naar Zijn onderwijs. En je aan Hem vast grijpen. Vertel Hem helemaal alles wat er in je leven gebeurt. En als je niet verder komt mag je gerust via Refoweb ons telefoonnummer vragen om een keer te komen praten.

Van harte Gods zegen en de noodlijn is: 5015. Psalm 50:15. “Wie Mij aanroept in de nood, vind Mijn gunst oneindig groot.”

Hartelijke groet,
Mevr. N. J. van Dooijeweert-van der Slikke

Tags in dit artikel:

onbekeerd