Moeite met bruiloft fotograferen

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Ik ben beginnend fotograaf, alles nog beetje aan het leren, maar langzaamaan gaat het toch wat meer uitbreiden, zelfs richting een bruiloft. Nu is mijn vraag: ik ben christelijk en iemand die niet christelijk is vraagt aan mij om haar fotograaf te zijn. Uiteraard zou ik dat willen. Maar ‘s avonds houdt ze een groot feest en de dansvloer gaat open. Dat gaat tegen mijn geloof in. Kan ik dan wel zo’n onchristelijke bruiloft fotograferen? Of mag ik dat?

Antwoord

Natuurlijk begrijp ik je dilemma. Het is je werk en het is wellicht vreemd om dan zoiets niet te doen. Toch denk ik dat je aan je werk ook grenzen mag stellen. Als jij je geweten er geweld mee aandoet, moet je het niet doen. Volgens mij zijn er nog genoeg bruiloften waar dat niet gebeurt en waar je dan je werk kan doen. Zoals er begrafenisondernemingen zijn die uit principe geen crematies verzorgen, zo mag jij voor jezelf als fotograaf aangeven dat je in je werk als fotograaf een grens trekt. Naar mijn vaste overtuiging wil God je daarin zegenen en zorgen dat je toch je werk als fotograaf kan blijven doen terwijl je je geweten geen geweld hoeft aan te doen.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam