Relatie verbreken of voortzetten

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Allereerst excuses voor dit lange verhaal, het is een situatie die ik bijna niet korter kan samenvatten. Ik heb al ongeveer 1,5 jaar contact met een jongen die ik tijdens het uitgaan heb ontmoet. Er zijn in de eerste periode van het contact dingen gebeurd op seksueel gebied die niet hadden mogen gebeuren. Ik heb hier spijt van, ook het uitgaan heb ik achter mij gelaten. Ik heb veel nagedacht over wat ik zou doen, de jongen en ik hebben immers wat intiems gedeeld. Ik merkte dat ik meer om hem was gaan geven en er is de laatste maanden een hechte band ontstaan tussen ons. Ik wilde daarom het contact niet verbreken maar onze relatie voortzetten. We hebben veel gepraat en heeft hij aangegeven dat hij vier jaar geleden met zijn ex heeft samengewoond. Ik vond dit ingewikkeld omdat het ingaat tegen mijn principes, maar heb geprobeerd dat achter mij te laten.

Nu heeft hij mij ook verteld dat zijn ex in de periode dat zij samenwoonden een abortus heeft gepleegd. Hij stond hier, naar mijn weten, niet achter en is niet meegegaan naar de kliniek. Toch is het wel gebeurd en ben ik hiervan geschrokken. Los van onze situatie voel ik echt verdriet om het geaborteerde kindje, omdat ik weet dat ook dit een kind van God was. Ik weet niet wat ik met de situatie aan moet. Ik heb aangegeven aan hem dit erg lastig te vinden.

Mijn vraag aan u is: wat is juist in deze situatie. Ik ben erg hecht met deze jongen. Ik weet echter niet of ik deze relatie aan mag gaan, wetende wat er is gebeurd in het verleden. Mag ik mij in dit geval distantiëren van de abortus en een nieuw begin maken met de jongen in kwestie? Wat moet ik doen om een ‘koshere’ relatie aan te gaan in dit geval? Ik hoop dat u mij kunt helpen want ik weet niet hoe ik hiermee om kan gaan. Als extra informatie: de jongen in kwestie is niet christelijk en zijn ex is niet meer in beeld. Dit zal los van mij ook niet meer gebeuren.

Antwoord

Beste...,

De vragen hebben zich in jouw situatie wel hoog opgestapeld. Je weet er zelf eigenlijk geen weg meer mee. En nu leg je de vraag hoe je verder moet met deze jongen bij mij neer. Terwijl je eigenlijk wel aanvoelt dat er geen weg verder is. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik jouw situatie van alle kanten heb gewogen, maar dat ik slechts één mogelijkheid zie. En die is dat de betreffende jongen tot oprechte belijdenis van en berouw over zijn leven in zonde komt tegenover God en mensen. Dan alleen kan je een nieuwe start maken. Datzelfde geldt voor een deel ook jou vanwege het feit dat je intiem met hem geweest bent. Schuld belijden voor God en tegenover elkaar biedt ruimte voor een vervolg.

Als deze weg niet openligt (je geeft aan dat de betreffende jongen niet christelijk is, maar laat niet weten hoe hij er tegenover staat), heb ik nog slechts een goede raad: breek met hem, hoe pijnlijk dat ook is. Want als al het door jou genoemde puin niet daadwerkelijk wordt geruimd, bestaat er een grote kans dat de puinhoop in de toekomst alleen maar groter wordt. Je weet nu al niet hoe je je keuzes moet maken. De kans bestaat dat je verstrikt raakt in een warnet van problemen en dat het geluk ver te zoeken is. De laatstgenoemde keus is radicaal, maar dat wordt soms van ons gevraagd met het oog op ons eeuwig behoud. Denk aan wat de Heere Jezus zegt in Mattheus 18:8,9. Overweeg deze woorden ernstig en biddend voor Gods aangezicht. Veel wijsheid en leiding van God toegewenst.

Ds. P. van der Kraan

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovige