Berouw of alleen bang voor straf

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Hoe weet je of je echt berouw hebt of dat je alleen bang bent voor de straf/gevolgen?

Antwoord

Echt berouw kent in wezen géén angst voor straf. Echt berouw kent wél de Christus als Rechter, maar kent Hem eerst ook als Redder, Die niet alleen zonden, maar vooral zondaren (!)  vergeeft en met God verzoent.

Een niet te missen kenmerk van oprecht berouw is een welgemeend verdriet over je gedane zonde, gemengd met een hartelijke droefheid naar God. Daarbij komt -niet in de laatste plaats- ook de hartelijke wil en intentie tot een vernieuwing van je leven (ook wel de dagelijkse bekering genoemd).

Ds. M. F. van Binnendijk

Lees meer artikelen over:

berouw