Gekwetst door harde oordeel vriendin

Ds. R. W. van Mourik / 1 reactie

Vraag

Ik heb een lastig probleem met een vriendin. Zij veroordeelt mensen. Als je gelooft in Jezus kom je in de hemel en zo niet dan kom je in de hel. Zij heeft geen kinderen en ze praat op deze manier ook over mijn kinderen. Omdat ze Jezus (nog) niet beleden hebben als hun Heer komen ze niet in de hemel. Ik voel me elke keer gekwetst en verdrietig als ik haar spreek of gebedskring met haar erbij heb.

Ik overweeg om mijn vriendschap met haar op te geven, omdat ze me teveel pijn doet en het mijn vreugde ontneemt. Ik geloof dat God genadig is en goed en liefde. En dat ieder mens Zijn genade nodig heeft. Of je nu wel of niet gelooft.

En over mijn kinderen heb ik een visioen gehad dat ze als vier zuilen in de tempel en vier steunpilaren in de kerk zullen zijn. Daar wil ik me aan vasthouden, aan Zijn beloften. Hoe kan ik dat aan haar duidelijk maken?

Antwoord

Zwart wit gezegd heeft je vriendin wel gelijk, maar ze mag natuurlijk niet oordelen over mensen en in jouw geval: je kinderen, dat ze verloren gaan omdat ze niet in Jezus geloven. Dat oordeel komt haar niet toe. Maar goed, ondanks dat, legt het wel een zware schaduw over jullie vriendschap onderling.

Natuurlijk is het allereerst belangrijk om er open maar haar over te spreken dat het je pijn doet dat ze zo over je kinderen spreekt. Wellicht heb je dat al gedaan, maar blijft ze bij haar standpunt. Dan kun je twee dingen doen: of er boven staan en toch meedoen met die gebedskring of een andere (gebeds)kring opzoeken waar je je ‘veilig’ voelt.

Overigens zal dat visioen bij je vriendin, vermoed ik, niet ‘landen’. Bij haar zijn er andere dingen nodig om te weten of iemand wel of niet in de hemel komt. Dat zal dan ook steeds een verschilpunt blijven. Daarom is het belangrijk om, met behoud van respect voor elkaars standpunt, elkaar vrij te laten in opvattingen die van elkaar verschillen. Dat is niet eenvoudig voor je vriendin, maar niet minder ook voor jou. Toch is het niet onmogelijk. Wat onmogelijk is bij de mensen, is mogelijk bij God. Bid God om wijsheid en tact om op een juiste wijze hier mee om te gaan.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

Tags in dit artikel:

vriendschap
1 reactie
tulp
Zo'n vriendin heb ik ook. Voor mezelf kan ik me vasthouden aan dat de Heere oordeelt en dat dat gelukkig niet aan mijn vriendin is.
Bij ons werkt het om het daar niet over te hebben. We kunnen over heel veel dingen fijne gesprekken hebben en over dat onderwerp praten we niet meer. Ik heb gesprekken over dat specifieke onderwerp heel snel dood laten bloeden (niet in discussie gaan, alleen herhalen dat het oordeel aan God is en niet aan mij) en voor ons werkt dat.
Werk dat niet, dan zou ik zelf de hele vriendschap een beetje dood laten bloeden.