Een bevindelijke uitdrukking

J.W.N. van Dooijeweert / 10 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over een bevindelijke uitdrukking (Ger. Gem.). Een gelovige gaat van het werkhuis naar het klaaghuis en vervolgens in het armenhuis en dan in het nog-een-huis, maar daar is de uitdrukking me van ontschoten. Wat is de betekenis van deze verschillende huizen?

Antwoord

Lieve vraagsteller,
Het is niet zo heel erg hoor dat die ene uitdrukking je ontschoten is. Wel interessant om je vraag te zien. Ik ben opgegroeid in een omgeving waar je regelmatig dit soort uitdrukkingen hoorde. Heel lang konden we in deze stijl praten. Hoe lang iemand in het werkhuis was, hoe lang in het klaaghuis. En hoe diep het wel ging in dat klaaghuis. En dan in dat armenhuis… daar kwam je van je leven niet meer uit. Het werkhuis was een aaneengesloten verhaal van eigen proberen om zalig te worden. Maar weet je, in de Bijbel kom ik niets tegen over deze dingen.

Ik denk dat het tijd begint te worden dat we het kind gewoon bij de naam gaan noemen: Je moet wedergeboren zijn. Nee, niet wedergeboren “worden” , maar “zijn”. Ingeënt in Christus de Ware Wijnstok. Alle mooie verhalen die mensen aan elkaar vertellen helpen ons niet in onze verhouding tot God. De verschillende stations die bedoeld worden met werk-, klaag-, armenhuis zie ik niet in de Bijbel terug. Wel zie ik dat Jezus zegt in het Evangelie; Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden. Maar wie niet geloofd zal hebben zal verdoemd worden. Nergens staat: “Wie niet in het “klaaghuis” of “armenhuis” geweest is zal niet zalig worden.

Zoek de Heere maar rechtuit. Vraag Hem maar recht op de Man af: Heere ontferm U over mij…  en leef maar dicht achter Hem aan.

Hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

10 reacties
Alphonsus
Helaas is het zo dat men in Refokring nogal gemakkelijk eigen woorden/opvattingen gebruikt die in de Schrift in het geheel niet voorkomen.

Op basis daarvan ontstaat er veel verwarring en onduidelijkheid met wat de Heere bedoeld heeft om de schapen die verloren dreigen te gaan te vinden en te redden.

Laten we ALLEEN maar bijbelse uitdrukkingen gebruiken!!

En weglaten alles wat door de wijzen en verstandigen bedacht is, waardoor de schapen verloren dreigen te gaan.
Roozemond
Ik ken deze uitspraak ook en zie hem ook als onbijbels. Het grote gevaar is dat als dit steeds tegen de gemeente gezegd wordt, mensen gaan denken dat dit bij de bekering hoort. Echter, er is een systeem van gemaakt door mensen, terwijl de Bijbel er zó duidelijk anders over spreekt!

Salomo schreef: Het is beter te gaan in het klaaghuis, dan te gaan in het huis des maaltijds; want in hetzelve is het einde aller mensen, en de levende legt het in zijn hart.Het hart der wijzen is in het klaaghuis; maar het hart der zotten in het huis der vreugde. Hier gaat het over het klaaghuis, maar we kunnen zelf wel achterhalen wat hier de echte betekenis van is!

Gods zegen vraagsteller/vraagstelster!!
jettie
jammer dat de vraagsteller geen antwoord heeft gekregen. hij vraagt niet of het al dan niet onbijbels is, maar de betekenis ervan. zou fijn zijn als dit door iemand was beantwoord die er de rechte betekenis van wist en dit uit kon leggen.
Roozemond
jettie: hoe kun je iets uitleggen als het niet bijbels is maar een door de mens gemaakte toestand in de bekering? Daar moeten we juist verre van blijven! Als jongeren en ouderen dit namelijk niet in hun leven herkennen, kunnen ze heel moedeloos worden, terwijl dat niet het doel is van het Evangelie!
ostrogoot
De toverspreuk is zeker onbijbels!!!! Wat een prietpraat. Het is net zo iets als de vierschaar der conscientien. Die conventikels maken heel wat onbijbelse gedachten los. Lees Joh 3 vers 16 maar eens. al die verzonnen en door mensen beoordeelde stadia van bekeringen drijven je tot wanhoop. Het geloof is heel eenvoudig. Geloof je in jezus als jouw zaligmaker???
Race406
@ostrogoot: Helemaal eens! Weg met al die schema's!
Die schema's zijn onbijbels. Laat de mensen tot Mij komen zegt Jezus. Hij zegt niet dat je eerst "in het nachthutje in de komkommerhof" hebben gezeten, en dat je het helemaal goed doet als dat "nachthutje in de komkommerhof ook nog eens staat in de schaduw der moerbeziënstruiken in het dal Achors"....
Hij zegt KOM TOT MIJ! Niet meer en niet minder.
En wij? Wij moeten GAAN! Niet meer en niet minder. Door Gods Geest gedreven, want Die geeft ons de kracht om te gaan.
eduard1
Beste vraagsteller, wat mij bijgebleven is van vroeger is het volgende:

Het werkhuis: een ontdekte zondaar gaat aan het werk om God te dienen, Hem te behagen en zijn eigen zaligheid te verdienen door zijn leven te beteren.

Het klaaghuis: er achter gekomen dat het alleen maar slechter wordt i.p.v. beter, gaat hij klagen over zichzelf, zijn zonden en zijn onvermogen om zichzelf te redden

Het armenhuis: uitgewerkt en uitgeklaagd komt de zondaar tot de inleving dat hij arm en naakt is, en alleen door een Ander gered kan worden

Het rechthuis: Sion zal door recht verlost worden. Hij komt tot de ontdekking dat God hem niet ‘zomaar’ kan zalig maken. Er moet betaald worden. Hier komt zicht op het werk van de Heere Jezus Christus aan het kruis. Dat Hij voor de zonden volledig heeft betaald. De hitte van Gods gramschap is geblust in het bloed van Zijn Zoon. Alleen door hierop te vertrouwen en te steunen, en hierin te geloven, kan de zondaar gered worden.

Je ziet dat er heel veel bijbelse elementen in zitten. Velen van ons zullen, zij het in verschillende volgorde, omstandigheden, ‘hevigheid’, diepte, lengte, enz. dit in hun leven herkennen en ervaren (hebben).
Maar…………………het grote probleem is als er in de prediking een systeembekering van gemaakt wordt. Dan gaat het mis, als we zeggen: zo moet het gaan en anders is het niet goed. Vul zelf maar in welke problemen hieruit kunnen voortkomen voor zoekende zielen.
Maar God is soeverein. Hij houdt met elk van ons een eigen weg. Door er een systeembekering van te maken, staan we God in de weg, we ‘beperken’ Hem. Terwijl de Heere Jezus zegt: laat de kinderen tot Mij komen, en VERHINDERT ZE NIET

Vraagsteller: ik hoop dat je wat hebt aan deze uitleg. Klamp je vast aan het Woord: Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven. En Hij zal je geenszins uitwerpen als je tot Hem komt.
jettie
roozemond; mischien overbodig na het antwoord van eduard (heel duidelijke uitleg) ik bedoelde niet dat deze uitdrukking op zich Bijbels zou zijn, maar dat de vraagsteller graag een antwoord wilde of het nu Bijels is of niet. het antwoord is door eduard gegeven. wat ik niet begrijp is dat jullie heel vijandig zijn tegen een gepredikte systeembekering. zelf kerk ik al mijn leven lang in zeg maar `zware `kerken, nog nooit is mij een systeem voorgesteld. dan vraag ik me wel eens af ligt het dan aan de predikant of aan de hoorder.
Roozemond
jettie: bedankt voor je reactie. Ben ook blij dat Eduard het antwoord wel wist en doorgegeven heeft. Bij deze corrigeer ik mezelf, ik was te fel richting jou. Mijn gemeende excuses hiervoor. Ik kerk ook in 'zware' kerk volgens omstanders, maar ik heb me erg wanhopig gevoeld toen 'mijn' bekering niet voldeed aan alle stappen die mensen er van gemaakt hebben. Vandaar mijn te felle reactie. Ik zal er in het vervolg beter op letten.
Gods zegen toegewenst!
Race406
@jettie: Misschien wordt niet met zoveel woorden gezegd dat er een systeem is voor de bekering, maar de uitwerking van de leer is veel belangrijker dan wat er gezegd wordt. Er zijn mensen die echt geloven dat je moet afwachten tot God je komt bekeren. Als je er dan met ze over praat dan zegt men dat ze echt niet geleerd wordt dat je moet afwachten. Maar ondertussen DOET men het wel! Het gevaarlijke hiervan vind ik dat niet altijd gehoord wordt dat je maar moet afwachten, maar dat dat wel de uitwerking van de leer is!
Weet ook niet waar je kerkt. Niet iedere "zware kerk" hanteert een vaste volgorde voor de bekering. Vaak wel is helaas mijn ervaring.
Als mensen een systeem (menen te) horen in de prediking kan dat niet aan de mensen liggen. Dan moet de predikant duidelijker zijn in wat hij wil verkondigen. En dat duidelijker zijn begint met niet dat wollige taalgebruik zoals: "Laat ons trachten een gebedje te doen", "Laat ons trachten Zijn aangezicht te zoeken", "mocht er nog eens een kruimeltje genade zijn" etc. Spreek gewoon hedendaags Nederlands in duidelijke termen. Zeg wat je wilt zeggen en zeg dan amen.