Zelfbevrediging niet hetzelfde als seks

W.E. (Wilbert) Weerd / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan Wilbert Weerd. In de onderstaande lezing geeft u aan dat seks in de Bijbel plaats vindt binnen vier kaders. In het antwoord op de vraag 'Vriend verslaafd aan zelfbevrediging' zegt u, dat met zelfbevrediging op zich niet iets mis hoeft te zijn. Als het maar niet met fantasieën gepaard gaat of als het maar niet dwangmatig is. Maar zelfbevrediging (seks met jezelf), of het nu met fantasieën gepaard gaat of niet, valt toch niet binnen het bijbels kader, namelijk dat seks plaats vindt tussen man en vrouw (eerste kader)?

Antwoord

Dag beste vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Een mooie vraag over hoe zelfbevrediging (masturbatie, soloseks of seks met jezelf) binnen dat vierkant past. Het lijkt mogelijk wat tegenstrijdig.

De seksualiteit zoals ik die geschetst heb in dat vierkant, gebaseerd op Genesis 2:24, gaat over de seksuele relatie tussen man en vrouw. Ik probeer daarin te laten zien dat het gaat om het geheel van liefde, toewijding, trouw, intimiteit en éénwording. Dat seksualiteit waar een ander bij betrokken is wederzijdse verbondenheid nodig heeft om de diepste behoefte van de mens te vervullen. Die behoefte is niet zozeer alleen de lichamelijke daad van seks zonder verbinding, maar de liefdevolle eenwording die zowel uitdrukking als vorm krijgt in seksualiteit. Daarmee is seksualiteit een enorm mooi, prachtig, complex van menselijke interactie en connectie. Seks zonder die toewijding en liefde wordt instrumenteel. Of een consumptieproduct zoals bij hoererij, pornografie of misbruik. Of als de seksuele relatie niet meer synchroniseert met de veiligheid en intimiteit tussen man en vrouw.

Zelfbevrediging, vooral ook omdat de Bijbel daar niets over zegt, zie ik niet in dat kader. Omdat het kader gaat over seks binnen een relatie en hoe deze relatie eruit zou moeten zien. Ik beschouw zelfbevrediging daarom ook niet zozeer als seks, juist omdat het buiten een relatie plaatsvindt. Zelfbevrediging kan via het manueel stimuleren van de penis/vagina en daarmee een orgasme bereikend (wat niet altijd per se hoeft). Dan bedoel ik niet de zelfbevrediging waarin je alsnog gestimuleerd wordt door beelden. Een orgasme kan bij de man plaatsvinden tijdens een nachtelijke zaadlozing. Op zichzelf is dat niet seksueel, als je seksualiteit ziet als iets wat plaatsvindt tussen twee mensen. Ik maak dus een voorzichtig onderscheid. Zelfbevrediging kan iemand erg gericht maken op seks, dat lijkt me niet de bedoeling en dat is ook niet helpend om in een liefdevolle relatie naar elkaar toe te kunnen groeien.

Over het algemeen gezien wordt zelfbevrediging/masturbatie/soloseks door pubers gezien als passend bij een gezonde seksuele ontwikkeling. Daarin is de koppeling fijne gevoelens/plezier en zelfbevrediging belangrijk. Zelfbevrediging kan als problematisch worden ervaren door een taboe of culturele opvoeding rondom zelfbevrediging. Dat er niet over gepraat wordt of het afgekeurd wordt. De evaluatie achteraf van het gedrag gaat dan vaak gepaard met schuld- en schaamtegevoelens. Als dat leidt tot het niet meer willen doen en een jongere doet het toch, dan vergroot dat het gevoel van falen/zelfafwijzing of ook eenzaamheid en schaamte. Het kan zijn dat ze als kind al jong ervoeren dat het fijn was om zichzelf te stimuleren. Aangezien kinderen dan nog niet in de puberteit zijn is er dan spraken van consensueel seksueel oefengedrag. Het heeft nog geen seksuele lading omdat er nog geen seksuele ontwikkeling heeft plaatsgevonden en toch interpreteren ouders dat soms als dusdanig. Ze reageren er daarom soms extreem op omdat ze denken dat hun kind al oversekst is o.i.d. Het gevolg is een schaamte en afkeer van het eigen lichaam, terwijl juist dat mee mag gaan doen later in de seksuele relatie. Met seksuele opwinding is absoluut niets mis. Alleen het heeft meer nodig dan doen waar je zin in hebt.

Een tweede reden waarom zelfbevrediging als problematisch wordt ervaren is als iemand het als extreem, obsessief of excessief ervaart. Soms door de frequentie, onweerstaanbare drang of de stimuli die gebruikt worden. Bepaalde gedachtes, beelden of voorwerpen, porno, enz. Daarin treedt er vaak een vicieuze cirkel op, soort kip-ei. Gedrag en/of gevoelens worden als onwenselijk ervaren. Dit wordt genegeerd en onderdrukt en dit komt toch weer naar buiten. Omdat dit afkeuring en schaamtestress geeft en juist de stress de trigger kan zijn tot soloseks als stressrelief. Terwijl dat juist weer de stress vergroot. In dat geval is het seksuele gedrag gekoppeld geraakt aan schaamte, angst, eenzaamheid, afkeuring, enz. In dat geval is de neiging om te denken dat stoppen met zelfbevrediging het probleem oplost, wat niet het geval is. Omdat het belangrijker is om open en kwetsbaar te zijn over de onderliggende schaamte, opvattingen, et cetera. Soms is het dan ook een gebrek aan kennis. Bijvoorbeeld over hoe snel of langzaam je klaar kan komen. Deze negatieve ervaringen hebben dus ruimte, erkenning en verwerking nodig en niet zozeer meer zelfbevrediging.

Dat is denk ik een belangrijk inzicht. Vandaar dat ik niet zou zeggen: ‘doe het niet’, maar meer zou willen nadenken over: waarom en wat het voor je betekent. Zodat je leert jezelf te zijn, jezelf te geven ook later in je huwelijk. Daarom zal ik niet de nadruk leggen of zelfbevrediging nu wel of niet mag, maar heb ik het liever over wie je bent en wat je nodig hebt.

Kortom, voor mij is zelfbevrediging niet automatisch hetzelfde als seks. Het heeft er wel mee te maken, maar seksualiteit in relatie met de ander is een ander verhaal. Ik zou niet zozeer zeggen: ga aan zelfbevrediging doen. Maar andersom: doe het niet, is ook niet de boodschap die ik mee wil geven. Het gaat mij meer om ontspannen vrijheid waarin je jezelf en de ander ziet als veel meer dan seksuele wezens. Volgens is niet in absolute vorm te stellen of zelfbevrediging goed of slecht is en is het ook een persoonlijke afweging en zoektocht. In die zin schrijf ik dit ter overweging, niet als richtlijn.

Groetjes,
Wilbert Weerd

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging
2 reacties
sijmen
Ik kan deze redenering goed begrijpen, zeker omdat er eeuwen in stille eenzaamheid zeer veel mee geworsteld is, door vooral mannen. Echter zou ik niet durven zeggen dat het geen zonde is. We moeten wel het besef houden dat we van onszelf door en door zonde zijn. Maar wel daar gelijk tegenover dat God door en door genade is. Dat is bevrijdend voor mensen die zondaar blijven. Ik zou de nadruk willen leggen dat het geen ergere zonde is dan het struikelen in woorden, ons op onszelf gericht bidden enz. En maak duidelijk onderscheid tussen gezond (door het werk van de H.G.) en ongezond schuldgevoel (wat veel voorkomt na zelfbevrediging). Dat er zo meer een acceptatie komt van dat wij zondaren zijn en blijven, en niet een accepteren van de zonde. Openheid is belangrijk. Praat open (en op tijd) met pubers over ongezonde schuldgevoelens die kunnen ontstaan na zelfbevrediging, en benoem duidelijk dat die niet nodig zijn. Maak duidelijk vergelijk met andere (kleine) zonden, waar men geen schuldgevoel bij heeft.
manenvader
Respect voor het antwoord van Wilbert. Maak het bespreekbaar, ook als vrienden onderling, mannen-onder-elkaar. Maak het niet als een grote fout of zonde, welke man trekt zichzelf niet af in bed of onder de douche? Mogelijk zelfs een man die je hoog hebt staan of waar je het niet van zou verwachten....leg de druk niet te hoog. Hopelijk komt de vraagsteller er uit met het antwoord van Wilbert en mogelijk wil hij je wel face to face of per email/telefonisch verder helpen.