Doolhof van ongeloof

Dr. J.H. (Jan) van Doleweerd / Geen reacties

Vraag

Ik worstel met het geloof, ik kom niet verder. Ik wil zo graag een kind van God worden (en eigenlijk toch weer niet), maar hoe? Bijbellezen heb ik vaak geen zin in, mijn schietgebedjes in bed voor het slapen gaan want “oh ja ik moet nog bidden” stellen niks voor. Ik ben een verkeerd mens. God kan tot iemand spreken door gebed en Zijn woord, maar als ik er geen zin in heb en stiekem toch niet geloof dat bidden helpt en in de Bijbel niet weet wat ik moet lezen en het vaak niet begrijp, hoe kan ik dan ooit een kind van God worden?

Nog zoiets: het is toch onmogelijk om als ongelovige de Bijbel te lezen? Want je snapt er toch niets van en gelooft niet. Ik weet niet hoe ik tot God moet komen en ik loop vast. Ik kom niet verder. Ik wil niet mijn hele leven zo doorgaan en onbekeerd sterven. Soms denk ik weleens: ik ben best een goed mens, ik ben goed voor anderen, ik denk niet veel verkeerd, dus dan kan ik toch nooit ver weg zijn van bekering. Maar ik weet dat het een grote leugen is.

Het werkt ook niet mee dat ik uit een groot gezin kom en mijn broers en zussen gaan nu naar verschillende kerkverbanden en zeggen allemaal wat anders. Ik word er gek van. Wat is nu waarheid? Ja, dat moet ik in de Bijbel zoeken maar dat vind ik moeilijk. Het gaat vaak om uiterlijke zaken die niet in de Bijbel staan of als het om andere dingen gaat: hoe vind ik een antwoord in de Bijbel? Hoe kom ik ooit tot God bekeerd?

Antwoord

Je zit middenin een doolhof en je weet de weg naar de uitgang niet te vinden. Alles lijkt op elkaar. Hoe moet je hieruit komen? Je weet de juiste weg niet te kiezen, waardoor je in het doolhof blijft ronddwalen. Je zoekt het in jezelf en bij anderen.

Wat heb je nodig? Het eerste is dat je iets moet zien wat je nu nog niet ziet. Je hebt het nodig dat je ziet dat Gód je heel persoonlijk zoekt en roept en dat Hij recht op je heeft. Maar er is nog iets. Je hebt het ook nodig God te willen zoeken en Hem te willen kennen. Nee, niet je bekering, maar God, je Schepper. Je hebt het nodig jezelf onvoorwaardelijk toe te vertrouwen aan Jezus Christus, de Zaligmaker van zondaren. Hiermee kom je uit het doolhof.

Als je God leert kennen, en Hij door Zijn Heilige Geest intrek neemt in je hart, dan komt de rest vanzelf. Je verlangens zullen veranderen. Je gaat anderen dingen willen. Dan zul je logischerwijs je zonden leren kennen maar ook de Heere Jezus, de Zoon van God, de Middelaar tussen God en de mensen. Wat is dat een heerlijk leven!

Bekering is niet moeilijk. Dat komt omdat het iets is wat God doet. Als het van jou zou afhangen of van anderen, dan zou het pas echt moeilijk zijn. Bid daarom als David: “Schep mij een rein hart, o God en vernieuw in het binnenste een standvastige geest” (Ps. 51:12). En volg de aanwijzing van Petrus op: “Sla acht op het Woord van God, als op een lamp die schijnt in een duistere plaats, totdat de dag aanbreekt en de morgenster Christus opgaat in je hart”  (2 Pet. 1:19). En wacht daar niet te lang mee!

Evangelist Jan van Doleweerd

Tags in dit artikel:

onbekeerd