Dokterangst (2)

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Aan dokter Meijer (n.a.v. antwoord over dokterangst). Kan ik bibliotherapie ook zelf doen? Zonder een professional? En welke materie moet ik dan gebruiken? Ik ben verder juist totaal niet angstig! Ik sta bekend als iemand die heel veel durft en geniet van die adrenaline. Ik heb EMDR-therapie gehad, G-schema’s leren maken. Volgens mij was dat cognitieve therapie. Kan dat? Hoe kan het dat ik deze angst heb en in zulke mate? En is het slim om medicijnen te slikken als je verder nergens last van hebt qua angsten? Mijn klachten worden alleen maar erger. Ik verlies heel veel gewicht en val regelmatig flauw.

Antwoord

Beste vragensteller,

Bibliotherapie is bij uitstek iets wat je zelf kunt doen. Het boekje “De angst de Baas” van dr. F. Winter wordt over het algemeen wel positief gewaardeerd.

De G-schema's worden inderdaad bij cognitieve gedragstherapie gebruikt. Hoe deze angst gekomen is en of medicatie zinvol is kan een psycholoog of psychiater het best beoordelen.

Gezien de toenemende lichamelijke klachten lijkt het mij wel van belang om toch op de een of andere manier een arts te bezoeken.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts