Trampolinespringen

M. M. Methorst / 1 reactie

Vraag

Hoe gezond is trampolinespringen? Kinderen moeten veel bewegen zeggen ze. Onze kinderen zijn dol op trampolinespringen. Dit doen ze dagelijks. Dat gaat er niet zo heel zachtzinnig aan toe. Ik geloof vast dat het goed is voor de conditie enzo. Maar in hoeverre is het schadelijk voor de spieren, gewrichten, hersenen, maag enz? Ze springen echt heel hoog en ploffen keihard op de mat. Plezier ten top, maar kan het geen kwaad?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Van trampoline springen is bekend dat het goed is voor de conditie van kinderen en volwassenen. Over het algemeen kunnen alle gewrichten, spieren en botten van kinderen ook veel hebben. Maar zoals bij elke sport is er wel een kans op blessures en ander letsel.

Het meeste risico lopen kinderen als ze (ongetraind) salto’s maken of juist van de trampoline vallen. Daarom is het vooral van belang om de risico’s te minimaliseren door de kinderen geen salto’s te laten maken, zodat ze veel minder risico hebben op nek-, rug- of hersenletsel. Ook is het belangrijk om het valrisico te verminderen, waardoor de kans op botbreuken veel kleiner wordt. Dit kan door bijvoorbeeld een veiligheidsnet aan te brengen en/of de trampoline in te graven. Kleinere kinderen zou ik niet laten springen zonder toezicht van een volwassene.

Maar zolang het trampoline springen op een verantwoorde wijze gebeurt, zou ik ze er vooral van laten genieten!

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Lees meer artikelen over:

sport(en)
1 reactie
AHHK76
Leuke vraag, ik vind hem niet raar... Deze gedachtes leven ook weleens bij mij. Maar wij hebben zelf geen trampoline.