Coronacrisis zat zijn

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

Is het zondig als je iets helemaal zat bent? Bijvoorbeeld de huidige coronacrisis. Is dit zondigen tegen God? Ik worstel hier mee. Iemand zei dat dit echt menselijk is, maar toch...

Antwoord

Beste vraagsteller/ster, jouw vraag is best menselijk, maar toch... je wilt weten of e.e.a. zondigen is tegen God. Trouwens wat bedoel je dat je iets helemaal zat bent? Als voorbeeld noem je de huidige coronacrisis. In Gods Woord staat dat alles wat niet uit geloof is, zonde voor God is. En voor wie het zonde is, voor hem/haar is het zonde. Dat kan een ander niet voor jou of voor mij bepalen, dat is strikt persoonlijk.

Dan kan ik mijn antwoord afsluiten, want Gods Woord heeft het laatste Woord. Toch schrijf je: ik worstel hier mee. Op welke manier? Je hebt al iemand om raad gevraagd en die gaf je als antwoord: ergens helemaal zat van zijn, is menselijk. Toch heeft het jou niet bevredigd, begrijpelijk. Ik denk aan Elia, hij was het ook helemaal zat: hij wilde sterven, want er is toch niemand die God dient. Toch dacht de Heere daar anders over: hij moest nog drie taken vervullen: Hazaël zalven tot koning over Syrië, Jehu tot koning over Israël en Elisa als zijn opvolger.

Mag ik een andere vraag stellen? Ben je zelf door dit virus getroffen of mag je de gezondheid nog hebben? Wees dankbaar dat de Heere nog voor je zorgt. Wij zijn toch niet beter dan anderen die ziek, ernstig ziek zijn, of zelfs door de dood getroffen. In dat licht is het toch ondankbaar als we deze beproeving, wat dat is het toch, zat zijn.

Ik wil niet oordelen, jij kent je eigen hart. Leg dit dan worstelend voor de Heere neer. Hij weet ook hoe het in jouw hart leeft. Vraag of je ondanks alles dit mag dragen, wat Hij ons oplegt. Al ben ik het eens, dat dit wel eens tot moedeloosheid kan brengen, ook dat we niet meer naar Gods huis op kunnen gaan.

En zo zijn er nog meer zaken die niet meer vanzelfsprekend zijn. Toch blijft de Heere het waard onder alle omstandigheden gediend, gevreesd te worden. Ik hoop dat het ook bij jou anders mag worden. Bij één ding mag je het woord “zat” gebruiken: ik ben de zonde zat. Hoe kijk je daar tegenaan?

Met een hartelijke groet,
B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

coronavirus