Gedachte van God of van jezelf

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag is eigenlijk kort: hoe weet je of een gedachte of ervaring van God is en niet van jezelf? Gedachten, gevoelens, emotie, psyche en geloofsleven zijn mijns inziens heel nauw met elkaar verweven. Deze vraag speelt op dit moment omdat iemand in mijn naaste omgeving zegt iets van God door gekregen te hebben. Diegene handelt daar ook naar, wat grote negatieve consequenties heeft en zaken onder druk zet. Ik hoop van harte dat u hier iets over kunt zeggen, dank!

Antwoord

De vraag is kort. Ook duidelijk. Hoe weet je of een gedachte of ervaring van God is niet van jezelf? Een antwoord erop geven is lastig. Want gedachten of ervaringen kunnen van God komen. Maar ze kunnen ook gewoon bij onszelf vandaan komen. Ook de duivel brengt ons wel eens op een idee en helpt onze emoties op gang. Ging er maar een groen lampje branden bij alles wat van God is en bleef het maar uit bij wie niet van God is. Maar zo werkt het niet.

Ervaringen of gedachten die vallen binnen het kader van het Bijbelse geloofsleven hoeven we niet te wantrouwen. Wie in de omgang met de Bijbel geraakt wordt door de boodschap van vergeving, genade en bevrijding in Christus, ze gelooft en er vrede en blijdschap door ervaart, mag eenvoudig aanvaarden dat de Heilige Geest met hem bezig is en mag zich laten leiden op de weg van Bijbelse gehoorzaamheid, dienstbaarheid en volgzaamheid. Daar is niets ongewoons of vreemds aan. We hoeven zelfs niet te vragen: is het wel voor mij? Want genade is bedoeld voor zondaren. De oprechte gelovige zal het gebed van Psalm 139:23-24 regelmatig bidden.

In het geval dat ervaringen of gedachten ons aanzetten tot concreet handelen, spreken en oordelen in dingen die verder bij de Bijbel vandaan liggen, kunnen we beter in eerste instantie voorzichtig zijn. We doen er dan goed aan om de gedachten en ervaringen die we van God gekregen denken te hebben  met andere vertrouwde christenen te delen, zodat zij ons kunnen adviseren en met ons mee kunnen bidden. Als we geen steun en herkenning vinden bij oprechte medechristenen is het beter om vooreerst pas op de plaats te maken.

Het is zoals u zegt: gedachten, gevoelens, emotie, psyche en geloofsleven zijn nauw met elkaar verweven. Wij mensen dromen en voelen wat af en niet alles wat geestelijk lijkt en voelt hoeft van de Heilige Geest te zijn! Als onze psyche dan nog een keer wat over zijn toeren raakt en we horen, zien en voelen een heleboel bijzonders, waarbij we ook nog de sterke gewaarwording hebben dat het van God is – wat moeten we ermee? Ik zou zeggen: wacht op de Heere voor verdere bevestiging. Laat het nog eens een half jaartje liggen. Als het van God is, is het er dan nog wel, terwijl je, wanneer je psyche je losgezongen heeft van de werkelijkheid, je in die tijd hopelijk weer in de werkelijkheid zult terugkomen.

Zekerheid en twijfel kunnen soms van de Geest en soms van de duivel zijn. De Heilige Geest kan ons zekerheid en aanmoediging geven -in een goede onderneming die God en Zijn zaak dient, en de duivel kan ons laten twijfelen- om ons terug te houden van door God gevraagde gehoorzaamheid. Maar de Heilige Geest kan ons laten twijfelen -aan onze motieven, aan waar we mee bezig zijn, omdat het niet Gods bedoeling is, en de duivel kan ons zekerheid geven- aanmoediging tot een dwaze en afbrekende onderneming. Laten we ernaar staan door de Geest geleid te worden. En steeds bidden: “Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.”

Wat betreft de situatie waar u concreet mee te maken hebt: iemand in uw naaste omgeving zegt iets van God doorgekregen te hebben, maar u kunt daar maar moeilijk God in herkennen vanwege de grote negatieve consequenties die het heeft en hoe zaken erdoor onder druk gezet worden. Blijf zoeken naar ware wijsheid. Blijf bidden om licht en waarheid voor uzelf en voor de bewuste persoon. Probeer hem te dienen met de wijsheid die u hebt. Laten zo mogelijk nog meerdere oprechte christenen meebidden en meezoeken naar Gods weg in dezen en vraag hem zich daarvoor open te willen stellen. Ga niet met hem mee, als u meent dat hij zich vergist met hetgeen hij denkt van God doorgekregen te hebben.

Nieuw-Lekkerland,
Ds. A. de Lange