Vragen aan iemand uit je eigen kerkverband

Ds. G.K. Terreehorst / Geen reacties

Vraag

Heeft het nut je vragen via Refoweb aan iemand uit je eigen kerkverband te stellen? Iedereen baseert zijn antwoord toch op Gods’ Woord? Er zijn natuurlijk verschillende visies daarop, maar je moet je hierdoor toch juist niet laten beïnvloeden? Het maakt mij bezorgd dat er zoveel vragen gericht zijn aan een specifieke dominee of iemand uit een specifiek kerkverband. God laat zich kennen door Zijn Woord. Wat de beantwoorder ervan maakt doet niets toe of af van de kracht ervan toch?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat iedereen die vragen beantwoordt dat -als het goed is- doet vanuit hetzelfde Woord van God en het dan dus niet uitmaakt van welk kerkverband deze persoon lid is. Wanneer je de antwoorden op Refoweb bekijkt dan zie ik die eenheid gelukkig ook. De meeste antwoorden kan ik instemmend meelezen, waarbij het niet uitmaakt van welk kerkverband degene die de vraag beantwoordt lid is. Soms denk je net iets anders, maar dat heb je binnen een kerkverband misschien wel evenveel als daarbuiten. Niet alle dingen in de Bijbel zijn even duidelijk en daar kun je dus met elkaar over discussiëren en van mening verschillen. De kern van het evangelie is gelukkig wel duidelijk en ik denk dat daarover iedereen het ook eens is.

Waarom worden er dan toch zoveel vragen aan predikanten uit een specifiek kerkverband gesteld? Je schrijft dat je daar bezorgd over bent. Ik weet niet of het nodig is daar bezorgd over te zijn. Als deze vragenstellers zouden denken dat alleen predikanten uit hun eigen kerkverband het weten en de rest onbetrouwbaar vinden, dan is er misschien reden tot zorg. Maar het kan ook andere redenen hebben. Soms kent een dominee uit een bepaald kerkverband de situatie van een vragensteller beter dan een ander. Zo iemand is misschien meer thuis in de leef- en denkwereld van de vragensteller dan een willekeurige ander. Positief gezien heeft zo iemand misschien veel vertrouwen in de predikanten die hij of zij elke zondag hoort.

Kortom, volgens mij is het niet nodig om je er veel zorgen over te maken. Zo lang je zelf maar beseft dat al degenen die vragen beantwoorden hun gezag ontlenen aan het Woord van God en niet aan het lidmaatschap van een kerkverband.

Ds. G. K. Terreehorst

Lees meer artikelen over:

refoweb