Dissociatieve identiteitsstoornis

drs. W.H. Hoorn / Geen reacties

Vraag

Door verschillende trauma’s vanaf jonge leeftijd ben ik bekend met een dissociatieve identiteitsstoornis. Eén van mijn delen in mijn hoofd is heel agressief en ook anti-God. Vanuit dat deel zeg en schrijf ik soms verschrikkelijke taal, schelden, maar ook Godslasterlijke taal. Ik schaam me hier erg voor, want ik mag ook weten dat ik Gods’ kind ben. Ik durf hier buiten mijn –niet-christelijke- behandeling om niet over te praten met bijvoorbeeld iemand uit de kerk.

Maar ik zou dus graag willen weten of God mij om die reden te zondig vindt omdat ik soms zulke verschrikkelijke dingen zeg/schrijf. Ik weet wel dat we allemaal zondaar zijn en blijven, maar ik vind het zó verschrikkelijk omdat ik wéét dat je dat soort dingen niet hoort te zeggen en ik het dus soms wel doe. Ik kan dan ook gerust God keihard afwijzen en vreselijke uitspraken doen over Hem. Ik voel me hier heel slecht over. Kan iemand hier mij pastorale tips bij geven?

Antwoord

Beste vragenstel(st)er,

Je vraagt om “pastorale tips.” En daarom probeer ik jou er een vier te geven, waarvan de vierde en laatste eigenlijk de belangrijkste is

Het feit dat jij een geestelijk en psychisch gebrek hebt zal de Heere er echt niet van kunnen weerhouden om jou tot Zijn kind te maken. Want wanneer dat wel zo zijn, zou geen mens ter wereld ooit zalig kunnen worden! Sinds de zondeval zijn wij namelijk allemaal en stuk voor stuk behept met het dodelijke gebrek van de erfzonde, waardoor wij van nature alleen maar tegen God kunnen kiezen. Het is Gods genadige toewending, die ons met Zijn Heilige Geest overtuigt van zonde en genade en ons daarmee leidt tot het Evangelie van de Heere Jezus Christus en Dien gekruisigd; als de enige Weg ten leven voor tijd en eeuwigheid beide. Dat geldt voor iedereen, ongeacht onze psychische, lichamelijke, geestelijke of sociaal-maatschappelijke toestand. Want daarin maakt Hij geen onderscheid (Romeinen 3:21-26). Pastorale tip nr. 1.

Wat eveneens voor iedereen geldt is dat wij, ook na ontvangen genade, altijd met onze zondige en oude aard hebben blijven te strijden. En hoe dieper wij in Zijn Woord en in Zijn genade worden ingeleid, hoe meer wij aan onszelf ontdekt worden in werkelijk alles te kort te schieten. Ook dat geldt voor iedereen. Een waarachtig geloof wordt altijd aangevochten en brengt ons daarom dan ook altijd in de strijd. En daar sta je dus zeker niet alleen in. Pastorale tip nr. 2.

Door jouw psychisch gebrek komt dit echter voor jou direct wel een stuk harder binnen dan bij de meeste andere mensen. Daarom word je natuurlijk ook des te sterker, en veel meer dan andere mensen, op jouw eigen tekortkomingen gewezen. En ga je je daarvoor schamen. Je vindt het, in je eigen woorden, zelfs verschrikkelijk. De apostel Paulus had dan waarschijnlijk geen dissociatieve identiteits stoornis, maar in Rom. 7:15-26 kun je lezen hoe ook hij nagenoeg dezelfde strijd had als jij. Hij vond het ook verschrikkelijk en noemde zichzelf daarom zelfs een ellendig mens (vs. 24). Maar let dan op het volgende 25e vers van Rom. 7, waarin Hij God dankt voor onze Heere Jezus Christus, die onze tekortkomingen en gebreken voor Gods aangezicht heeft verzoend. En ons, door het geloof in Hem, de rechtvaardigheid en de heiligheid aanbrengt. Pastorale tip nr. 3.

De Heere weet wie jij bent. En Hij weet daarom ook af van jouw gebreken, jouw strijd en jouw schaamte daarover. Dat weet Hij vele malen beter dan jij en andere mensen. Zoek ook maar gerust contact met mensen uit jouw kerk over jouw probleem. Want het lijkt me echt niet de bedoeling dat je alleen moet blijven staan in jouw strijd en je anderen daar geen deelgenoot van zou mogen maken. Wij hebben namelijk in de Kerk van Christus elkaars lasten te dragen, en zo de wet van Christus te vervullen (Gal. 6:2). Zoek contact met anderen in de kerk zodat je niet alleen blijft staan in jouw strijd. Dat is de laatste, maar ook de voornaamste en belangrijkste tip! Pastorale tip nr. 4 dus.

In alles de sterkte en de bijstand des Heeren gewenst in jouw strijd.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

persoonlijkheidsstoornis