Zelfbeeld en eigenwaarde

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een volwassen man. Ik heb een enorme behoefte om aantrekkelijk gevonden te worden. Als kind vond ik mezelf erg lelijk en dat werd er door anderen ook ingewreven. Ik merk dat ik me vaak erg schaam vanwege mijn uiterlijk en dat ik het gevoel heb dat anderen mij beoordelen op mijn uiterlijk. Ik wil erg graag normaal naar mezelf kijken, maar ik merk dat ik dat heel moeilijk vind. Het gekke is dat ik, als ik seksueel erg geprikkeld ben, juist opgewonden raak als ik in de spiegel kijk. En dat lijkt me ook niet normaal. Als ik een foto van mezelf zie ben ik altijd gefocust op de vraag hoe leuk/normaal ik eruit zie. Het lijkt een soort obsessie waar ik erg graag vanaf wil.

Antwoord

Beste heer,

Ik heb de vraag even laten liggen omdat ik er over wilde nadenken. Wat mij opvalt is dat u zo de nadruk legt op aantrekkelijk gevonden te willen worden op basis van uw uiterlijk. Het lijkt er op dat uw eigenwaarde/eigenliefde met name baseert op uiterlijkheden. Nu begrijp ik uw gevoeligheden wel op basis van historie. U vond uzelf lelijk en kreeg dat ook te horen van anderen. Dat heeft als kind soms invloed voor de ontwikkeling van eigenwaarde.

Nu zou ik de vraag willen omdraaien. Hoe beoordeelt u anderen om u heen bij het maken van contact?  Gaat u dan ook af op wat u ziet aan uiterlijkheden of is er meer dan dat?

Wat ik mis in uw vraag is de weging van wie u als persoon bent en wat u aan innerlijke eigenschappen en mogelijkheden in u draagt. Het lijkt erop dat u maar een beperkt criterium weegt die uw eigenwaarde bepalen. Het gaat dus om zelfbeeld- en eigenwaardeproblemen.

Wat betreft uw geprikkeldheid en opgewonden raken als uw in de spiegel kijkt is eenvoudig te verklaren. Als u dan in de spiegel kijkt gaat het er niet om dat u opgewonden raakt van uzelf. U bent voordat u kijkt reeds geprikkeld, dus al opgewonden en dat waarnemen in de spiegel verhoogt uw opwinding.

In alle eerlijkheid denk ik dat u er goed aan doet aan de slag te gaan met het verbeteren van uw zelfbeeld. Dat het niet alleen om uiterlijk gaat, maar om u als totaal waardevol persoon en kan gaan aanvaarden dat u een geliefd persoon mag zijn. Weet dat uw en mijn Schepper ons niet beoordeelt op uiterlijkheden, maar vooral kijkt naar hart en gezindheid.

Mogelijk hebt u wat hulpverlening nodig om met uw zelfbeeld aan de slag te kunnen gaan. Ik weet zeker dat binnen de christelijke GGZ hiervoor een helpende hand kan worden geboden.

Ik wens u alle goeds,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/ Seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

zelfbeeld