Ordening van Melchizedek

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Er wordt veel gesproken over de Ordening van Melchizedek. Maar wat houdt dit nu eigenlijk in?

Antwoord

Daarmee bedoelt de Bijbel (m.n. de Hebreeënbrief) te zeggen dat het priesterschap van de Heere Jezus een eeuwig priesterschap is, waarvan dat van Melchizedek in het OT een voorbeeld was, i.t.t het Levitische priesterschap dat maar tijdelijk was en onvoldoende om ons met God te verzoenen. Het tijdelijke priesterschap riep als het ware om de komst van een Priester wiens offerande in eeuwigheid volmaakt zou zijn. Jezus’ priesterschap was naar de ordening, naar het voorbeeld, van Melchizedek. Dat van deze koning en priester uit Salem, was niet van vader op zoon zoals bij Levi, maar uniek gebonden aan een persoon. Zo kon men in het OT al weten dat het priesterschap van Levi tijdelijk was en dat van Jezus eeuwig naar het voorbeeld van Melchizedek. Daar is de de apostel mee bezig in zijn brief aan de Hebreeën. Verder is het goed om art.25 van de NGB te lezen.

Ds. A. J. Schalkoort

Lees meer artikelen over:

hogepriester