Geloof en angst

Ds. J.A. van den Berg / 1 reactie

Vraag

Ik ben ontzettend boos op God geweest, doordat ik alles verloor in mijn leven en zelfs uiteindelijk mijn familie doormidden is gescheurd. Maar ondertussen bleef ik wel bidden omdat ik een extreme angst voor de hel had/heb. Op een avond wilde ik een film gaan kijken, maar was ik mezelf nogal zat en ik bedacht om toch maar de Bijbel te gaan lezen. De allerbeste keus ooit! Ach ja, het is mijn keuze nooit geweest om God te zoeken, maar God heeft mij gezocht! Ik heb nooit goed kunnen lezen, omdat mijn hoofd zo onrustig is, na twee zinnen was ik vaak al weer met wat anders bezig. Deze avond heb ik hoofdstukken achter elkaar kunnen gelezen en het was zo mooi en bijzonder! Vanaf toen ben ik God gaan liefhebben en steeds meer.

Ik ontwikkelde alleen een ergere angst voor de hel en de wederkomst, zo erg dat ik niet meer normaal kon leven. ‘s Nachts werd het natuurlijk erger, maar ook overdag was ik in shock van de nachtmerries die ik ‘s avonds had gehad. Ik mag geloven dat mijn berouw, wat volledige genade is, oprecht is geweest. Ik heb mijn zonden beleden en soms ben ik nog bang dat er wat tussen zit wat ik ben vergeten. De angst is wel minder, omdat ik steeds meer vrede mag ontvangen. Soms ervaar ik zo’n enorme vrede in m’n hart, een vreugde niet te beschrijven, dat ik echt weet dat de Heilige Geest er is, maar zodra dat weg is, ben ik bang dat ik mezelf bedrogen heb. Ik lees Brakel, en daarin wordt precies mijn hart beschreven, en die zegt dat dat allemaal kan bij een kind van God. Maar ik ben nog steeds heel bang voor de wederkomst, vooral wat daar aan vooraf gaat gebeuren.

Hoe kan het zijn dat als ik aan de ene kant mag geloven dat ik een kind van God ben, maar aan de andere kant nog zo vrees voor dat Hij terugkomt? Als ik zoveel angst voor de eindtijd vertoon, dan betekent dat toch dat ik niet geloof, want geloof staat juist tegenover angst?! Ik weet gewoon niet hoe ik het allemaal moet doen. Je moet wel groeien in je geloof, als ik dat mag hebben, alleen wat als er geen tijd meer is? Ik wil God mijn hele leven liefhebben en alles doen tot Zijn eer, ik wil iedereen over Hem vertellen in tegenstelling tot vroeger, dan mag ik toch ook geloven dat de Heilige Geest daarvoor heeft gezorgd? Dat staat in de Bijbel: niemand wil en zoekt uit zichzelf God.

Antwoord

Het is mooi om te lezen hoe God door Zijn Woord in jou heeft gewerkt. Wanneer je bang bent dat er nog iets tussen zit dat je niet hebt beleden, dan mag je dat ook aan God vertellen. Hij kan je laten zien wat je zelf nu niet ziet. Maar na oprecht zelfonderzoek en oprechte belijdenis van onze zonden, mogen we rust vinden in het geloof dat God al onze zonden heeft vergeven.

Dat je toch nog bang bent voor de wederkomst, kan er mee te maken hebben dat je God nog beter moet leren kennen en je geloof moet groeien. In dit leven zullen de kennis van God en het geloof nooit volmaakt zijn. Bovendien zal de duivel alles proberen om je in angst te vangen. Het betekent dus niet dat je geen zaligmakend geloof hebt. Maar het geloof moet toenemen.

Geloof groeit door de biddende omgang met God en Zijn Woord. Mocht je nu sterven, of mocht Christus nu terugkomen, dan ben je toch behouden. Het allerkleinste oprechte geloof is zaligmakend geloof. Het is duidelijk dat God door Zijn Woord en Geest jouw wil heeft veranderd. Dat is een belangrijk kenmerk van oprecht geloof. Je mag geloven dat de Heilige Geest daarvoor heeft gezorgd. Dat sluit niet de aanvechting uit en ook niet de dagelijkse strijd tegen ongeloof.

Om meer en meer van de angst bevrijd te worden is het belangrijk om meer en meer de liefde van Christus te leren kennen. Daardoor krijg je Hem meer lief. De liefde drijft de angst weg uit je hart. De liefde van Christus leer je meer kennen door te mediteren over wat Hij gedaan heeft voor jou. Dat deed Hij niet omdat er iets in jou was waardoor je dat verdiende. Dat maakt het wonder zo groot, maar dat maakt je behoud ook zo zeker. Het ligt vast buiten jou in Christus alleen.

Christus betaalde voor jou met de prijs van Zijn bloed. Zou Hij dan niet over jou waken, ja ook op de dag van de wederkomst? Wanneer jij iets koopt waarvoor je een hoge prijs hebt betaald, dan ben je er zuinig op. Je bewaart het zorgvuldig. Zo bewaart Christus Zijn kinderen zorgvuldig. Hij betaalde voor hen met de prijs van Zijn leven.

Ontvang mijn hartelijke groet,
Ds. J. A. van den Berg,
Sint Anthoniepolder

Lees meer artikelen over:

angst
1 reactie
AHHK76
Beste vraagsteller,
Goed dat jij je vraag hebt gesteld. Ik herken een stuk van mezelf in jouw vraag. Daarom reageer ik even. Wat mij helpt is om te gaan zingen of muziek te luisteren als ik bang ben. Ook afleiding zoeken en voldoende rust en ontspanning nemen, kan hierbij helpend zijn. Als de angst als energie/adrenaline in je lichaam is, kan het ook helpen om te gaan wandelen of iets anders actiefs te gaan doen.
Het heeft mij ook geholpen om met een christelijke hulpverlener over mijn angst te praten.
In de Bijbel staat heel vaak: Vrees niet! Dus angst is iets heel menselijks en komt ook voor bij andere mensen die geloven.
Zelf heb ik pas een boek van Corrie ten Boom gelezen, zij was een gevoelige vrouw. Toch was zij in de oorlog niet bang toen ze onderduikers in huis had en ook niet toen ze in een concentratiekamp zat, Dat heeft mij enorm bemoedigd, God geeft ons op de juiste tijd wat wij nodig hebben. Zijn trouw en goedertierenheid is iedere morgen nieuw. Dus we hoeven nu niet te weten wat er morgen in ons leven gebeurt en hoe God ons dan zal helpen. We mogen bij de dag leven. Morgen is voor ons verborgen, God zal ook dan voor ons zorgen!
Nu ben ik het boek: "Vrij van angst" aan het lezen.
Angst op zich, hoeft geen zonde te zijn. Jezus was ook bang voor Zijn lijden en sterven! Tegelijk mogen we weten dat Jezus heeft gezegd: Mij is gegeven alle macht in de hemel en op de aarde... Zie ik ben met u al de dagen tot de voleinding van de wereld! Hij wil altijd bij je zijn en Hij heeft alles onder controle! Ik hoop dat het je lukt om je angsten bij Hem te brengen en ze steeds weer/meer los te laten. Zijn zegen toegewenst!