Loondoorbetaling tijdens coronacrisis

Reformatorische Maatschappelijke Unie / Geen reacties

Vraag

Ik ben werkzaam als schoonmaakster van een bedrijvenpand. Omdat ik een 0-urencontract heb en op dit moment niet kan werken vanwege de coronacrisis (de meeste werknemers werken thuis, dus mijn werkgever heeft aangegeven dat ik nu niet nodig ben), heb ik (tijdelijk) geen inkomen. Het gaat niet om een groot contract en dus ook niet om een hoog bedrag, maar we hebben het wel nodig.

Heb ik recht op compensatie? Ik heb op internet gezocht, maar zie tegenstrijdige berichten. Mocht ik recht hebben op compensatie, wie moet dit dan aanvragen of regelen? De werkgever of de werknemer?

Antwoord

Dat ligt eraan hoe lang je al werkzaam bent als oproepkracht. Tijdens de eerste zes maanden van de arbeidsovereenkomst mag worden overeengekomen dat er alleen loon wordt betaald over de daadwerkelijke gewerkte uren. Als je die eerste zes maanden niet werkt, bestaat er geen recht op loon. En dus ook niet op compensatie. Maar na zes maanden geldt deze regel niet meer. Je kunt dan met je 0-urencontract toch een beroep doen op loondoorbetaling door de werkgever wanneer je niet werkt. Je loon wordt dan gebaseerd op het aantal gewerkte uren in de achterliggende drie maanden.  De NOW-regeling (dat is de regeling waarop werkgevers een beroep kunnen doen als tegemoetkoming voor het loon van hun werknemers) geldt ook voor oproepkrachten. Dus ook jouw werkgever komt in aanmerking voor compensatie van jouw loonkosten (mits er sprake is van 20 procent loonkostenverlies).

Je werkgever moet die compensatie aanvragen. Doet hij dat voor zijn personeel, dan krijgt hij ook voor jouw uren compensatie.

Wil je meer weten over jouw persoonlijke situatie of heb je direct hulp nodig? Sluit je dan aan bij de RMU. Dan heb je toegang tot onze helpdesk en kun je al je vragen stellen. Laten we in deze tijden goed voor elkaar zorgen en op elkaar letten!

Met vriendelijke groet,
Amanda Herrera de Gier,
RMU

Lees meer artikelen over:

coronavirusfinanciën