Minecraft

G. Slurink / 1 reactie

Vraag

Is het spel Minecraft een geoorloofd spel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik ken het spel niet heel goed, maar naar wat ik begrijp draait het in het spel om verzamelen, bouwen en onderzoeken. Je kunt allerlei materialen ontginnen (hout, steen, erts etc.) en deze gebruiken om mee te bouwen. Je kunt ook materialen samenstellen om hiervan gereedschappen te maken om zo weer andere materialen te ontginnen of om meer complexe bouwelementen te maken. Zo kun je van alles bouwen. Het spel is open, zonder voorgeschreven route of doel. Ik heb begrepen dat het ook wel wordt gebruikt in het onderwijs en dan in het bijzonder in de 'creatief' speelstand. Het spel heeft veel leuke kanten en iemand die creatief is kan er vast leuke dingen mee doen. Hier zit ook gelijk een gevaar in: omdat het een spel is zonder een bepaald doel en zonder eind kan er erg veel tijd mee heen gaan. Het kan ook heel verslavend werken. Dat is zeker een punt om voor ogen te houden.

Maar er zijn ook schaduwkanten. In het spel lopen allerlei 'vijanden' rond, wat op zich geen bezwaar hoeft te zijn, alleen het type van deze vijanden (zoals monsters, geraamtes, zombies en geesten) vind ik wat bedenkelijk. Nu stelt dat grafisch niet zoveel voor omdat alles zo blokkerig is, maar het kan een reden zijn het spel te mijden. Overigens als het spel wordt gespeeld in moeilijkheidsgraad 'vredig' dan verschijnen deze niet. En als het spel wordt gespeeld in de 'creatief'-speelstand lopen ze wel rond, maar doen ze geen kwaad. Ze worden alleen lastig in de 'overlevings'- of 'avontuur'- speelstanden. In deze speelstanden verandert het karakter van het spel een beetje. In de 'overlevings'-speelstand is het doel moeilijke dingen te verzamelen en heb je te maken met de genoemde tegenstanders. In de 'avontuur'-speelstand kun je helemaal niet bouwen, maar ga je uit op onderzoek, typisch in een 'wereld' die al door iemand anders is gebouwd en wat je daar allemaal tegenkomt moet je maar afwachten.

Verder kent het spel extra dimensies. Eén van deze is een onderwerelddimensie, de zogenoemde Nether. Deze is vol met monsters en magie en is mijns inziens ongeschikt. Oorspronkelijk werd dit “de hel” genoemd, maar de maker is daarvan afgeweken en heeft toen de naam Nether bedacht. Verder is er de zogenaamde The End-dimensie, wat ook een duistere wereld is. Deze is alleen bereikbaar in de 'overlevings'- of 'avontuur'-speelstand en er moeten bepaalde doelen worden behaald om deze binnen te komen. Hier kan het dan tot een einde van het spel komen door de draak te verslaan. Als dit dan lukt verschijnt er een 8 minuten lang durende aftiteling met een nogal bedenkelijk verhaal. Dit verhaal geeft overigens ook iets van het idee van de maker weer: de speler te laten vluchten in een eigengemaakte droomwereld, waar de speler zelf 'schepper' kan spelen.

Verder kun je het spel ook spelen met meerdere gebruikers, via je een eigen netwerk of via internet met een verbinding naar een server waar anderen al van alles hebben opgebouwd. Vanwege het open karakter van het spel kun je daar ook van alles tegenkomen.

Paulus zegt in 1 Kor 6:12: “Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar ik zal mij niet onder de macht van iets laten brengen” en in 1 Kor 10:23 : “Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen bouwen op.” Dat zijn, denk ik, principes die ook hier van toepassing zijn. De vraag is altijd waar we onze schaarse tijd aan besteden, met welke reden en wat het met ons doet.

Het spel heeft in de kern leuke elementen. Het verzamelen en bouwen ziet er leuk en interessant uit en kan op een positieve manier worden gebruikt. Je kunt de schaduwkanten ontwijken door het spel in de 'creatief'-speelstand te spelen met moeilijkheidsgraad 'vredig' en niet de Nether in te gaan. In de 'creatief'-speelstand kun je ook The End niet in. Als iemand zich hiertoe beperken kan en hierbij de nodige zelfdiscipline kan opbrengen, zichzelf kan begrenzen in speeltijd en zichzelf niet te ‘verliezen’ in het spel, zie ik er geen groot probleem in. Ga je buiten deze kaders, dan kom je al snel de genoemde bedenkelijke elementen tegen. Ik zou het niet op gelijke negatieve hoogte/diepte willen stellen als andere spelen die hierin veel verder gaan, maar voor mij zijn dit toch sterke minpunten. De hele sfeer van monsters, zombies en geesten is verwant met het rijk van de duisternis en daar heeft een christen niets te zoeken. Ook een kind zou ik niet willen aanleren dat zombies en monsters 'normaal' zijn. Voeg daarbij dat het spel erg veel tijd kan opslokken wil je een beetje verder komen en ik zou persoonlijk genoeg redenen hebben om het spel -ondanks de leuke kanten- niet aan te schaffen. Als iemand toch het spel graag spelen wil, zou ik aanbevelen de schaduwkanten te ontwijken zoals genoemd.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

G. Slurink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Reformatorisch
  • Woon/standplaats:
    Lahti, Finland
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    *Voormalig popmuzikant

Tags in dit artikel:

games
1 reactie
mortlach
Ik vind Minecraft helemaal geweldig, het is eindeloos creatief. Wist je dat er mensen zijn die werkende computers bouwen in Minecraft? Omdat je met zogenaamd "redstone" elektrische circuits kunt bouwen, kan dat dus gewoon. Een echt werkende computer, in een spel op je echte computer. Ik vind het fantastisch. Omdat het erg goed 'mod-baar' (aanpasbaar door gebruikers) is, kun je het er ook nog eens zo laten uitzien zoals je het zelf wilt.

Wat de bezwaren van Dhr. Slurink betreft: het noemen van speeltijd kan ik goed begrijpen, het kan uit de hand lopen als er niet voldoende zelfdiscipline/supervisie is, maar dat is in principe met alles zo, zelfs patiencen op de computer.

Wat die monsters betreft, die zijn zo knullig en primitief dat je je daar echt niet teveel bij moet voorstellen. Het is echt weinig meer dan lopende blokjes. En pas op voor zogenaamde creepers, die gaan sissss en dan boem! en dan blazen ze een groot gat in de muur van je bouwwerk :-)

Op youtube is genoeg op te zoeken over Minecraft, van kleine dingetjes tot de grootste bouwwerken.