Seksuele vrijheid bevalt goed

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Ik ben 25 jaar en gelovig. Altijd heb ik God ervaren als een Bron van onvoorwaardelijke liefde, maar volgde ik niet precies de regels. De laatste tijd ben ik mij meer gaan verdiepen in het geloof en eerlijk gezegd maakt het mij erg bang. Ik ben bang voor een hel, omdat ik al veel zonden gedaan heb. Enerzijds heb ik spijt omdat ik God niet kwetsen wil en anderzijds heb ik genoten van mijn tijd. Ik zie opgroeien ook als een tijd van ontdekken, fouten maken en leren. Ik ben momenteel single en heb in deze tijd veel seksueel geëxperimenteerd met meerdere mannen. Als ik eerlijk ben heb ik hier enorm van genoten. Naast de seks hadden wij ook diepe gesprekken over het leven en eigen ontwikkeling. Deze vrijheid voelt fijn voor mij en het liefste wil ik graag nog even doorgaan hiermee tot ik toe ben aan een nieuwe vaste relatie.

Ik ben een “open minded” persoon en ben altijd wel op zoek geweest naar uitdagingen, sensaties ect. Ik denk dat dit zeker aan je karakter kan liggen en hoe je bent qua persoon. De mensen met wie ik seks had waren vaak stuk voor stuk geweldige mensen. Ik vond het erg fijn samen zo’n band te hebben zonder beiden een relatie te willen. Nu vraag ik mij af of ik zondig ben geweest. God wil niet dat je pijn hebt, maar voor mij voelde het als een verrijking na een lange relatie. Moet ik hier nu mee stoppen? Ben ik überhaupt te vergeven als ik het fijn vond? Moet ik nu alsnog wachten met seks met mijn nieuwe vriend tot na het huwelijk?

Daarbij woon ik in de stad waar weinig jongeren nog geloven. Ik denk dat het lastig wordt dan ooit nog een relatie te krijgen. Ik vind het heel lastig omdat ik denk ik zwaar ongelukkig word van jaren geen seks hebben tot een huwelijk, maar nu voel ik mij ook schuldig en alsof het al te laat is. Het voelt alsof ik nu een relatie moet hebben om net als anderen seks te mogen hebben, terwijl ik nu mentaal toe ben aan vrijheid en ontdekken. Hopelijk kunt u mij helpen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je schrijft dat je al veel zonden hebt gedaan, waarbij je met name je vragen hebt met betrekking tot jouw seksueel bezig zijn, het experimenteren met meerdere mannen en daarbij ook: hoe nu verder? Laat ik voorop stellen dat geslachtsgemeenschap thuis hoort binnen het huwelijk, waarover op  Refoweb al veel geschreven is. Buiten het huwelijk is dat niet geoorloofd en dus zonde. Daar zijn geen verzachtende omstandigheden voor, zoals open minded zijn, zoeken naar uitdagingen, sensaties, karakter of wie je bent qua persoon. God (s’ Woord) is de norm voor onze hele levenswandel.

Ik denk hierbij aan 1 Petrus 2:11, waar staat: “Geliefden, ik roep u op als bijwoners en vreemdelingen u te onthouden van de vleselijke begeerten, die strijd voeren tegen de ziel.” Hiermee worden aangegeven de zondige begeerten in volle omvang, waaronder we ook hebben te verstaan de zonden op seksueel gebied. Het grote gevaar van die vleselijke begeerten wordt duidelijk als daarbij staat dat ze strijd voeren tegen de ziel. De zonden zoeken ons eeuwige verderf, ze maken scheiding tussen God en mens. En zo hebben we met de zonden te breken, ons er verre van te houden, hoe aangenaam ze ook kunnen zijn voor het vlees.

Hoe sterk kunnen vleselijke, zondige begeerten zijn, je zegt zelf al: “Het liefst wil ik hiermee doorgaan tot ik toe ben aan een nieuwe relatie.” Hierbij denk je ook zwaar ongelukkig te worden zonder seks tot het huwelijk. Ook voelt het voor je alsof je nu een relatie moet hebben om net als anderen seks te mogen hebben. Ik krijg de indruk dat seks voor jou haast iets obsessiefs is, alsof er niets anders is of kan zijn, zo alles beheersend. Als dit zo is dan lijkt het mij goed dat je hiervoor hulp zoekt, je kunt hiervoor terecht bij christelijke hulpinstellingen. Een hele stap, dat besef ik, maar wel goed om dat te doen. Je zou hierbij ook kunnen denken aan een christelijke telefonische hulplijn, waar je anoniem hierover van gedachten kunt wisselen. Ook zou je kunnen denken aan een ambtsdrager (predikant vanuit jouw eigen gemeente) met wie je een vertrouwelijk gesprek zou kunnen voeren.

Je vraagt: “Ben ik te zondig geweest? Is er vergeving als ik het fijn vond?” Aan de ene kant zien we in Gods Woord Zijn vermanende vinger met betrekking tot de zonde, aan de andere kant is het diezelfde God Die zegt: “De hele dag heb Ik mijn handen uitgespreid naar een opstandig (wederstrevig) volk, dat de weg gaat die niet goed is, naar hun eigen gedachten.” Ik laat de context hier even achterwege, maar we zien wel hoe God, ondanks alles van die mensen toen, hen tot Zich nodigde, Zich aan hen aanbood. Welk een genade voor de grootste van de zondaren, de twee handen, de tien vingers, tegenover die vermanende vinger. Zijn handen uitgebreid om je voor eeuwig vast te grijpen en dat vanwege Goede Vrijdag, vanwege het volbrachte offer van de Heere Jezus Christus aan het kruishout van Golgotha, waardoor het geschreven kan staan: “Ik voor jou, daar je anders de eeuwige dood moet sterven.” In Hem ligt de echte vrijheid, de bevrijding van zonde en schuld, en dat wil Hij ook jou laten ontdekken door Zijn Geest en Woord, ja, daarmee kómt Hij nu tot  jou!

Wanneer de begeerten op seksueel gebied er weer zo zijn, of zondige begeerten van welke aard ook, ga er mee tot Hem, bidt om Zijn kracht en genade om te kunnen weerstaan. Opnieuw denk ik aan Petrus, die tot allen spreekt, en ook zelfs de jongeren noemt, in 1 Petrus 5: 5-9: “Evenzo, jongeren,  ... werpt al uw zorgen op Hem, want Hij zorgt voor u” (en wil in deze dus ook voor jou zorgen). Wees nuchter en waakzaam, want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een briesende leeuw, op zoek naar wie hij zou kunnen verslinden. Biedt weerstand aan hem, vast in het geloof, ...”

Ik wens je Gods zegen toe, ga met God in alles, ga met mensen, die je tot steun kunnen zijn in de(ze) strijd.

Ds. P. C. van Keulen