Intimiteit en verbondenheid is weg

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn enkele jaren getrouwd. De eerste jaren van ons huwelijk hadden we veel gemeenschap, ongeveer twee keer per week. Soms meer soms minder, maar naar beide behoefte. De laatste paar weken is mijn man erg veranderd. We hebben veel minder gemeenschap, eens per maand, en dan mis ik de intimiteit enorm. Hij doet niet lief meer, geen knuffels meer, alleen even vrijen.

Ook koopt hij regelmatig erotische lingerie of pakjes die ik dan aan moet. Ik wil dat gerust een keer doen om hem een plezier te doen, alhoewel ik me er absoluut niet prettig bij voel. Als we het gedaan hebben voel ik me verdrietig. Het is alsof hij het alleen maar doet uit lust en niet uit liefde.

Ik heb dit meerdere malen met hem besproken. Ook heb ik hem gevraagd of er wat is, of hij misschien moe is van het werk. Ik vertel dat ik het knuffelen mis, dat ik me op deze manier niet meer geborgen voel. Hij zegt dan dat hij niet de behoefte heeft om te knuffelen. Soms doet hij het dan wel, maar ik merk direct dat hij dat dan alleen voor mij doet. Ik wil zo graag die verbondenheid terug maar ik weet niet hoe.

Antwoord

Dag vragenstelster,

Je verhaal is duidelijk en de nood die daaruit spreekt ook. Laat ik je eerst vertellen dat ik respect heb voor de wijze waarop je het ontstane probleem bij je echtgenoot hebt aangekaart.

Duidelijk is dat je de ontstane situatie op het gebied van tederheid en intimiteit naar en vervelend vindt en dat het je verdrietig maakt. Los van zijn wensen tot meer prikkeling via lingerie of ander erotiserend materiaal, bemerk ik uit je verhaal dat de oude vertrouwde intimiteit en verbondenheid er niet meer is. Nu weet ik niet of er een andere aanleiding is in jullie leven wat het afstand nemen van je man kan verklaren en dat hij alleen, zo lijkt het, plichtmatig nog seks met je heeft. Zoals jullie nu soms nog vrijen  lijkt het losgekoppeld van liefde en trouw en betrokken genegenheid van zijn kant. Terecht dat deze invulling je terneergeslagen maakt, zeker als je ook geen antwoord krijgt op je vragen die je stelt. Echter, de sleutel ligt kennelijk nu bij hem om duidelijk te maken waar hij last van heeft en maakt dat hij emotioneel afstand van je neemt.

Mijn vraag is ook of er ook op andere levensterreinen van jullie gezamenlijk leven wijzigingen/veranderingen zijn opgetreden. Het lijkt mij voorstelbaar dat er niet alleen binnen de seksuele relatie problemen zijn ontstaan, maar ook in het samen op andere gebieden echtpaar zijn. Vraag hem opnieuw te willen aangeven wat er aan de hand is, wat het ook is, om in ieder geval de bron van de ontstane problematiek helder te krijgen. Dan pas kan, indien door beiden gewenst, weer toegewerkt worden naar verbondenheid, zoals God de man-vrouw relatie in liefde en trouw heeft bedoeld.

Ik wens je Gods zegen toe,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk