Feliciteren na het dopen

Ds. D.W. Tuinier | Geen reacties | 20-02-2020| 11:15

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Tegenwoordig feliciteren mensen elkaar na het dopen. In onze kringen zijn de meningen hierover verdeeld. De een vindt dit kunnen, de ander vindt van niet omdat het een sacrament betreft. Kunt u mij hier wat meer over zeggen?


Antwoord

Komt dit inderdaad veel onder voor? Feliciteren na het sacrament van de doop? Daarvan weet ik niet... Hoewel de doop een groot voorrecht is en rijke weldaad spreek ik liever niet van een felicitatie maar wel zeg ik van harte Gods onmisbare zegen toegebeden, zoals we we zingen in Psalm 134 vers 3. Een felicitatie klinkt mij te menselijk en oneerbiedig. Misschien niet zo bedoeld, maar ik zou er heel voorzichtig mee zijn.

Daarbij komt dat naast de zegen van de doop het ook een grote verplichting met zich mee brengt. En dat kun je nooit van uit je zelf. Dat kan alleen in een diep afhankelijk leven van de Heere. 

De God van Psalm 105 vers 5 van harte bevolen. 

Groeten,
Ds. D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

doopfelicitatie

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Ds. D.W. Tuinier

  • Geboortedatum:
    28-04-1964
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kampen
  • Status:
    Inactief
100 artikelen
Ds. D.W. Tuinier

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Topsport (niet) volgen

Mijn vraag gaat over topsport in relatie tot middelmatige kwesties, zoals in Romeinen 14 en 1 Korinthe 8. Ik heb altijd de overtuiging gehad dat het fan zijn van topsporters en het genieten van hun pr...
12 reacties
19-02-2026

Gelijkschakeling van werk- en genadeverbond

Is het verbond der genade een door Christus volbracht verbond der werken? Ik heb dit bij verschillende gereformeerde theologen gelezen (ik meen dat Witsius dit ook zegt; ik moet u een bronvermelding e...
Geen reacties
19-02-2019

Grieks alfabet leren

Op de basisschool hadden wij vroeger (begin 2000) een blauw schrijfschriftje om het alfabet te leren. Hier moest je eerst de letters overschrijven en later rijen achter elkaar dezelfde letter schrijve...
2 reacties
19-02-2025
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag