Intens bij evangeliegemeente

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Deze vraag komt uit mijn hart! Ik heb het grote voorrecht gehad om vroeg de Heere te leren kennen, al ging dit met vallen en opstaan! Nu heb ik ook een tijd als tiener in de Gereformeerde Gemeenten lid mogen zijn. Daar voelde ik veel strijd en niet de oprechte eenheid van christenen, naastenliefde was daar niet, dat vond ik toch apart! Toen mocht ik me onder de goedkeuring van God uitschrijven. Ik sloot me aan bij een evangeliegemeente en God voelde ik zo intens!

Nu is mijn vraag of de vorst der duisternis, verwarring zaait in reformatorische kerken. Het evangelie is zo rijk en het wordt daar zo weinig gepredikt. Er wordt veel gewezen op zonde en de drie stappen. Jezus was zo bijzonder en kwam voor zondaren. Daarom maak ik me zorgen om de leer en uitleg van veel reformatorische kerken.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wees gerust, je hoeft geen zorgen te maken. Althans niet over de zaken die je noemt. Je maakt een aantal denkfouten.

1. Het geloof is niet uit het gevoel, maar uit het Woord van God. Er is ook gevoel zonder geloof. Lees 'Geloof en emotie onderscheiden' en 'Wat is geloven?'.

2. Gebrek aan naastenliefde vind je helaas binnen en buiten kerken en christelijke gemeenten.

3. Een bekend gezegde is: “Waar God Zijn Kerk heeft, bouwt satan zijn kapel.” Waar dus geloof is, is de vorst der duisternis er als de kippen bij om verwarring en onrust te zaaien en de boel uit elkaar te werpen. Voorbeelden daarvan staan volop in de brieven van de apostelen aan de gemeenten. Het is dus in geestelijk opzicht geen goed teken als het allemaal rustig voortsuddert in een gemeente en er niets aan de hand lijkt.

4. Als er geen sprake is van zonde(kennis), waar heb je Jezus dan voor nodig? Wanneer zie je de schoonheid van een diamant het best? Als je deze op zwart fluweel legt. Welnu, zo is het met Christus evenzo. Hij schittert en straalt vooral tegen de achtergrond van onze zonden.

Zie: 'Hoe begint God in het leven van een mens?' en 'Zondekennis nodig' en  de tag 'Zondekennis'.

5. Ook na zijn bekering voelde de grote Paulus zich een “ellendig mens” (Rom. 7:24) en de “grootste der zondaren” (1 Tim. 1:15). Die ootmoedige houding van een christen vind je terug in de gehele Bijbel. Immers, onze zaligheid is immers een gave (genade) van God (Ef. 2:8).

Tot slot hier nog enkele interessante artikelen voor je.

Redactie Vragenrubriek