Wezen van een dier

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Wat is je ziel precies? De dominee legde het hier wel eens zo uit: Je ziel is je hele wezen. Het maakt wie jij bent. Als je dood bent en je zou je lichaam met apparaten ‘in leven’ houden, dan kun je alles laten functioneren, maar dan maakt het niet meer wie je eigenlijk was, want je ziel is er uit.

Maar als ik daar langer over nadenk... Als dit klopt, waarom zeggen we dan dat dieren geen ziel hebben? Want als ik aan al mijn dieren denk, hebben die ook allemaal hun eigen persoonlijkheid, karakter etc. Ook als ik hun lichaam in leven zou houden aan apparaten, zijn het toch niet dezelfde dieren dan wanneer hun persoonlijkheid er wel in zou zitten. Misschien moeilijk uit te leggen deze vraag! Maar ik denk dat een beantwoorder met dieren wel weet wat ik bedoel?

Antwoord

In zijn antwoord is jouw dominee wat vergeten (als hij dit zo gezegd heeft als jij omschrijft). De ziel is namelijk onlosmakelijk verbonden met onze geest, waarmee we onder andere goed en kwaad kunnen onderscheiden en ons normen en waarden kunnen eigen maken. Dat is toch wat anders dan het primaire instinct wat dieren bezitten. Zie voor meer en heldere uitleg onderstaande artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/7117/de-ziel

www.refoweb.nl/vragenrubriek/14752/geest-ziel-en-lichaam

www.refoweb.nl/vragenrubriek/17797/lichaam-en-ziel

www.refoweb.nl/vragenrubriek/2232/dieren-ziel-of-een-geest

www.refoweb.nl/vragenrubriek/26889/de-ziel-van-een-dier