Loterij of prijspuzzel voor het goede doel

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Er is al veel gevraagd over gokken en loterijen en over het algemeen wordt dit vanuit christelijk oogpunt afgewezen omdat het hierbij gaat om begeerte en omdat je veel kans hebt je geld gewoon kwijt te zijn. Deze redenen snap ik. Maar ik heb nog een vraag. Want hoe zit het met ‘onschuldige’ prijspuzzels, loterijen voor het goede doel e.d.?

Als eerste de prijspuzzels. Over het algemeen ben je hier geen (of weinig) geld mee kwijt. Je kan het zelfs bij christelijke organisaties doen en mogelijk win je dan een tas, waardebon of zelfs een iPad. Dit gaat uiteindelijk vaak om naamsbekendheid en informatie van de deelnemer (om zo bijvoorbeeld regelmatig een nieuwsbrief te sturen). Is dit ook gokken? Je hebt hierbij ook kans om te winnen of verliezen toch? En dit stimuleert puur onze begeerte. Is het oké om hieraan mee te doen vanuit Bijbels oogpunt?

Als tweede de acties/loterijen voor het goede doel. Op deze manier krijgen goede doelen extra geld, wat heel mooi en fijn is. Alleen is dit de bedoeling? Door middel van een lootje te kopen maak je kans op een leuke prijs (eten, concertticket o.i.d.). Veel mensen zijn hun geld hier kwijt en één iemand wint uiteindelijk de prijs. Dit gaat toch net zo goed om begeerte als bij een ‘wereldse’ loterij? En ook al is een deel van het geld voor het goede doel, dan rechtvaardigt dit toch nog niet de manier?

En als goede doelen hiermee informatie krijgen van mensen en zo nieuwsbrieven kunnen sturen en als ze door middel van loterijen geld krijgen, is dit dan niet de touwtjes in eigen handen nemen? Moeten we hiermee niet veel meer op God vertrouwen dat Hij zal zorgen? Ik weet dat dit heel makkelijk gezegd is, want hoe kunnen mensen geld geven als ze niet eens weten dat de organisatie bestaat? En misschien zijn dit soort manieren juist goed alleen vraag ik me af hoe Bijbels het is.

Een jongere.

Antwoord

Persoonlijk heb ik nooit kunnen begrijpen dat de door u genoemde praktijken plaatsvinden in de christelijke gemeenschappen. Heiligt het doel alle middelen, zoals lootjes, die te maken hebben met het winnen van een prijs, Nee dus. Wat is principieel het verschil tussen het kunnen winnen van 10 euro of een ton? Het is allemaal in strijd met de troost van de voorzienigheid.

In de gemeenten die we mochten dienen, hebben we geprobeerd om extra doelen op de collecteroosters te krijgen. Desnoods verschillende organisaties die onze steun verdienen te combineren, i.v.m. de vele aanvragen om steun. Geen probleem om in de kerkbode de bankrekening te vermelden van de organisaties waarvoor gecollecteerd wordt. Met wisselend succes, zoals u zult begrijpen. Breng dit onder de aandacht van uw kerkenraad en verder bent u persoonlijk verantwoordelijk wat u in deze kwestie doet.

Samengevat. Wanneer een christelijke gemeente haar taak verstaat zal zij door middel van collecten geld inzamelen voor goede doelen. Dan ook geen Godsdienst met enig vermaak.

Hoe ondernemers hier mee om gaan is hun verantwoordelijkheid. Zij maken reclame en houden acties om hun kost te verdienen. Dat is hun goed recht om dat te doen zonder lootjes en loterijen. Bijbels is om als kerk, persoonlijk en zakelijk ons levensgedrag te laten leiden door Zijn Woord. En daarmee is nog nooit iemand bedrogen mee uit gekomen.

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

gokken