Geld is zijn meester

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag waar ik niet uitkom. Ik ben reeds een aantal jaren getrouwd, we hebben samen kinderen. Sinds kort ben ik bekeerd. Als kind ben ik christelijk opgevoed en bepaalde verkeerde dingen zoals criminaliteit hebben mij altijd tegen gestaan. Nu vraag ik mij af: wat is Gods zienswijze als een van de partners in het huwelijk zich hier wel aan heeft overgegeven? Wat moet de vrouw dan doen? Ik ben al twee keer van tafel en bed gescheiden, maar zonder resultaat. Hij belooft veel, maar komt die beloften nooit na. Ik ben niet materialistisch ingesteld en mijn wens is dat hij stopt met deze zaken, maar het geld is zijn ‘meester’. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste mevrouw,

Wat Gods zienswijze is vraagt u? Nu zou ik een theologisch verantwoorde reactie op het huwelijk kunnen geven, als u dat bedoelt met uw vraag. Dat ga ik echter níet doen. Want mijns inziens ligt de kern van uw vraag iets anders, namelijk u zou uw echtgenoot willen veranderen tot úw zienswijze. En dat is niet Bijbels, maar egoïstisch! Bovendien gaat dit ook niet lukken! Helaas misschien, maar waar. Zélfs niet na twee maal van tafel en bed gescheiden te hebben geleefd.

Uw man belooft veel, schrijft u, maar dat blijken loze beloften te zijn. Tja, dat is erg vervelend en frustrerend, maar als hij niet veranderen wíl helpen beloften en zelfs (tijdelijk) gescheiden zijn niet. Wat wél helpt en wat derhalve ú helpt, is niet het veranderen van uw man maar van ùw hòùding ten opzichte van uw man. Oh, nee, hiermee keur ik zijn gedrag niet goed. Ik probeer slechts aan ú duidelijk te maken dat u alleen uzelf veranderen kunt!

Of uw bekering en uw christelijke opvoeding met uw beider houding te maken heeft is voor mij een vraag. Dat kán. Zeker. Maar door uw bekering -lees: hernieuwde zienswijze- verandert ú en niet noodzakelijkerwijs ook uw echtgenoot. Ligt daar niet uw gevoeligheid? En uw eigenlijke probleem? Mocht ik er naast zitten, schrijf me dan nog eens!

Voor mij is het ook nog een vraag of uw echtgenoot uw nieuwe, hernieuwde, zienswijze deelt. En dit kan natuurlijk wel uitmaken bij zijn gedrag en houding tegenover u. Net zoals een en ander invloed kan hebben als het over geldzaken gaat, die gevoelig liggen. Ook al bent ú niet materialistisch ingesteld, vanuit zijn opvoeding kan het zijn dat uw man een heel andere visie heeft op het omgaan met de beschikbare financiën. Overigens is het een interessant gespreksonderwerp als u zonder te oordelen met hem daarover zou kunnen praten! Mogelijk heeft uw bekering eveneens uw hele levensvisie veranderd, toch?

Ik stop mijn reactie hier, want waarschijnlijk heeft al meer dan genoeg om eerst maar eens over na te denken en met uw echtgenoot over in gesprek te gaan. Wellicht weet u daardoor vanzelf het antwoord op uw laatste vraag.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatieproblemen
1 reactie
CrA
Vraagsteller, je hebt het over oa. criminaliteit. Als er strafbare feiten zijn gepleegd, kun je dit melden bij de politie. Eventueel anoniem via 0800-7000 (gratis).