Niet durven bidden om partner

Ds. J.A. van den Berg / Geen reacties

Vraag

Een vraag over gebedsverhoring. Als ik bid om iets heb ik vaak het idee dat God me hoort en me verhoort. Zowel in kleine als in grote dingen (een fijne dag op het werk, een examen halen, een ruzie met een vriendin die weer goed moet komen). Soms merk ik tijdens het bidden dan de zekerheid dat het goedkomt, ongeacht de uitkomst.

Er is echter één gebed wat ik niet durf te bidden, en als ik het doe dan lijkt Hij te zeggen dat ik dit beter niet kan vragen. En dat is de vraag of ik een partner mag krijgen. Ik ben 30 jaar (vrouw) en ik mis iemand dicht bij me. Ik heb wel vrienden en familie en ben nooit echt alleen, maar ik mis dat toch. Maar als ik bid is het net alsof ik dat niet mag vragen. Consequent word ik dan herinnerd aan het feit dat ik alles heb: familie, vrienden, gezondheid, mooie baan met lieve collega’s, goed salaris, een eigen huisje.

Ik denk dan ook vaak aan het verhaal in de Bijbel dat Israel meer wilde dan de manna die ze kregen. Het is net alsof God dan zegt: je weet dat het niet goed voor je is, er zijn zoveel andere dingen in je leven waar jij je op moet richten, het is beter zo. Kan het zijn dat God me dat probeert te vertellen? Of leg ik Hem dan woorden in de mond? Ik weet dat Hij het verdriet van alleen zijn ziet en ik Hem dat mag vertellen, maar ik wil Hem niet iets vragen wat niet goed voor me is. Zijn er voorbeelden in de Bijbel waar God mensen zegt dat ze dingen niet meer moeten vragen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is goed om te lezen dat je merkt dat de Heere jouw gebed hoort en verhoort. Laat ik bij je laatste vraag beginnen.

Mozes bidt in Deut. 3:23-26 of hij over de Jordaan mag trekken, maar de Heere zegt: Spreek niet meer tot Mij van deze zaak. Er is echter een duidelijke reden waarom de Heere dit gebed weigert. Mozes heeft op de rots geslagen in plaats van gesproken tot de rots. Toen heeft de Heere gezegd dat hij vanwege die daad van ongeloof niet mag ingaan in het beloofde land (Num. 20:12).

Een ander voorbeeld in dit verband is het gebed van Paulus om een doorn in zijn vlees kwijt te raken. Paulus bidt daarover drie keer, maar de Heere zegt dat Zijn genade genoeg is voor Paulus en dat Zijn kracht in zwakheid wordt volbracht (2 Kor. 12:7-9).

Uit jouw vraag kan ik niet opmaken dat deze twee voorbeelden in jouw situatie van toepassing zijn. In Genesis 2:18 lezen we dat de Heere zegt: Het is niet goed dat de mens alleen zij. Dat ervaar je zelf ook in het verdriet van alleen zijn. Volgens mij mag je dus eerbiedig en vrijmoedig bidden of je een partner mag krijgen. Dat gebed gaat zeker niet in tegen wat God in de Bijbel heeft geopenbaard.

Waarom lijkt het dan voor jouw gevoel alsof je dit niet mag vragen? Er kunnen andere oorzaken zijn waardoor dit gebeurt. Het is moeilijk voor mij om vanuit deze vraag te zeggen wat deze belemmering in jouw gebed veroorzaakt. Ik denk aan twee dingen, maar ik zeg er bij dat ik me hierin kan vergissen. Zou het kunnen dat je het aan de ene kant graag wil, maar dat je er aan de andere kant ook onzeker over bent? Het zou natuurlijk een grote verandering in je leven betekenen. Zeker omdat je al 30 bent en een eigen leven hebt opgebouwd. Je zou waarschijnlijk van bepaalde dingen afstand moeten doen. Zo’n verandering brengt ook veel onzekerheid met zich mee. Met andere woorden, zit de belemmering misschien in een onbewuste aarzeling in jezelf?

De tweede gedachte die bij mij opkomt is de vraag of de boze jou influistert dat je hier niet om moet bidden. De duivel zou het niet fijn vinden wanneer jij een huwelijk zou krijgen waarin je samen de Heere zou eren. Mogelijk zou je dan kinderen ontvangen, die je tot eer van God zou willen opvoeden. Daar heeft de duivel een hekel aan. Hij houdt er niet van dat gezinnen een hoeksteen zijn van de gemeente en dat de gemeente van generatie tot generatie wordt voortgezet.

Hoe het ook zij, ik wil je aanmoedigen om met dit verlangen vrijmoedig in je gebed tot God te gaan. Bovendien is het toch zo dat we in het gelovig gebed ook bidden wat de Heere Jezus ons heeft geleerd: Uw wil geschiede. Op grond van de Bijbel kan niet gezegd worden dat zo’n gebed verkeerd is. Het is belangrijk om je in deze zaak door de Bijbel te laten leiden. Ons gevoel is geen betrouwbare leidsman. We kunnen ons makkelijk vergissen in onze gevoelens, maar van het Woord van God weten we zeker dat het waar en betrouwbaar is.

Met een hartelijke groet,
Ds. J .A. van den Berg,
Sint Anthoniepolder

Ds. J.A. van den Berg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sint Anthoniepolder
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

bidden