Rooms-katholiek gezin naar gereformeerde woonplaats

drs. I. A. Kole / 1 reactie

Vraag

Wij zijn een groot rooms-katholiek gezin. We zijn actief in ons geloof. We merken dat wij in onze huidige woonplaats en op de huidige scholen van de kinderen zo ver verwijderd van het geloof staan, dat de kinderen het er moeilijk mee krijgen en hierdoor ik ook. Omdat thuisonderwijs niet mag onder de huidige wetgeving, overweeg ik om te verhuizen naar een ‘gereformeerde’ woonplaats en de kinderen op een reformatorische basisschool te plaatsen.

Zouden de kinderen daar welkom zijn of zouden ze aansluiting missen? Zal het een probleem zijn dat we een kruis met corpus dragen? Kan de pastoor ons huis komen zegenen of zal dat de wenkbrauwen doen fronsen? Aan de ene kant zie ik zeer veel aansluiting op fundamentele geloofszaken, maar aan de andere kant wil ik niet naïef zijn en de verschillen niet wegmoffelen omdat ik een goede plek zoek voor mijn kinderen.

Graag zou ik uw visie op deze keuze willen horen zodat ik dit mee kan nemen in ons besluit.

Antwoord

Met dank voor uw vraag en fijn dat u uw problemen bespreekbaar wil maken. Het gaat om goed christelijk onderwijs voor de kinderen.

We geven enkele overwegingen:

a. U vormt een rooms-katholiek gezin en dat wilt u blijven;

b. De huidige school sluit niet aan bij uw opvattingen en zorgt dat u (vader en moeder?)zelf onzeker wordt en overweegt u om te verhuizen , zodat de kinderen naar een reformatorische basisschool kunnen.

c. De overstap naar een refo-school is m.i. een brug te ver. De levensbeschouwelijke invulling vraagt van u, en vooral van de kinderen een nieuwe wereld met opvattingen en gebruiken die u en de kinderen niet kennen.

d. Maak kennis met een positief christelijke basisschool met een open toelatingsbeleid, maar waar de levensbeschouwelijke invulling inhoud krijgt vanuit de Bijbel en het belijden van de kerk.

e. De kinderen komen in een wereld terecht die ze niet kennen, waarin ze van dag tot dag nieuwe ervaringen op doen en van u als ouder(s) veel begeleiding gevraagd wordt.

f. Gesprek met uw kinderen en contact met de school zijn van groot belang.

Van harte wijsheid toegewenst,
Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

Rooms Katholieke Kerkschool
1 reactie
refoweb
De redactie ontving een mail van een leraar:

"Mocht dat behulpzaam zijn dan zou ik willen doorverwijzen naar het Ichthus College in Veenendaal of de Prins Maurits scholengemeenschap in Middelharnis voor middelbaar onderwijs."