Griep of verkoudheid

Peter Emdee / Geen reacties

Vraag

Ik vind het best vervelend... de griepprik gehaald twee weken geleden. Ik slik elke dag een multivitaminenpil en in de winter ook nog extra vitimine c. Toch kreeg ik gistermiddag hoofdpijn, misselijk gevoel, slapte in de benen en lichte koorts. Oftwewel een griepvirus. Hoe kan dat toch ondanks alle voorzorgsmaatregelen?

Antwoord

Beste vraagsteller/-ster,

U stelt een goede vraag! Zoals met wel meer dingen in het leven zijn er ook bij inentingen geen absolute garanties. In Nederland zijn er goede en betrouwbare inentingen tegen verschillende ziekten beschikbaar; de ene iets effectiever dan de andere, maar geen enkele heeft een 100 procent ‘slagingskans’. Er kunnen tig redenen zijn die kunnen verklaren waarom het lichaam de inenting niet goed verwerkt en de bescherming tegen de desbetreffende ziekte niet ontwikkelt. Op de website van het RIVM en de Apotheek kunt u meer lezen over de griep en het vaccin.

Een gezonde levensstijl draagt bij aan een goede afweer, zoals u zelf al aangeeft, maar ook dit is geen garantie dat u niet ziek kunt worden.

Hoewel uw klachten inderdaad bij een griepinfectie zouden kunnen passen, denk ik bij dit klachtenpatroon eerder aan een (stevige) verkoudheid. Wat in de volksmond griep of grieperig heet, is namelijk niet altijd hetzelfde als infectie met influenza, zoals medici de echte griep ook wel noemen. De griepprik beschermt alleen tegen influenza, niet tegen andere virusinfecties. Ik acht het op basis van deze gegevens aannemelijker dat uw lichaam de inenting wel degelijk goed verwerkt heeft en uw klachten door een andere virusinfectie veroorzaakt worden.

Bij aanhoudende of sterk belemmerende klachten kunt u het beste bij uw huisarts langs gaan. Hij/zij kan op basis van uw verhaal en het lichamelijke onderzoek een betere inschatting van uw gezondheid maken dan ik op afstand.

Lees meer artikelen over:

verkoudheid