De pil mogelijk abortief

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Op dit moment gebruik ik de anticonceptiepil vanwege migraine. De pil slik ik hiervoor door zonder stopweek. Afgelopen tijd heb ik een paar keer gehoord/gelezen dat de pil mogelijk ook abortief werkt, anderen spreken dit tegen. Op de website van de NPV lees ik het volgende:

“In de anticonceptiepil zitten hormonen die een eirijping afremmen en een eisprong voorkomen, de zogeheten oestrogenen en progestagenen. Deze hormonen veranderen ook de samenstelling van het baarmoederhalsslijm en het baarmoederslijmvlies. Er zijn allerlei verschillende vormen van de pil, met een wisselende samenstelling en dosering van hormonen. De samenstelling bepaalt de definitieve werking van pil. Een hoge dosering oestrogeenpil werkt bijvoorbeeld niet abortief. Bij de overige anticonceptiepillen is er mogelijk een kleine kans op het voorkomen van innesteling van een bevruchte eicel. De pil kan ook bepaalde gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, zoals een verhoogde kans op trombose. Van de pil is ook bekend dat hij invloed kan hebben op je stemming en je gevoelens. De hoge dosering oestrogeenpil wordt niet meer voorgeschreven vanwege de grote complicatierisico’s”.

Op deze website wordt in verschillende antwoorden alleen maar genoemd dat de anticonceptiepil niet abortief werkt. Weet iemand hoe dit zit? Ik overweeg de anticonceptiepil nu ook te gaan gebruiken als anticonceptivum maar ik wil zeker weten dat deze niet abortief werkt. Als dit niet zeker is moeten we altijd een andere anticonceptivum erbij gebruiken omdat ik niet meer weet waar ik mij in mijn cyclus bevind vanwege het dóórslikken van de pil, dit heeft niet onze voorkeur. Weet u hoe dit precies zit? Werkt de pil mogelijk toch wel abortief? Of is dit niet geheel duidelijk?

Antwoord

Beste vragenstelster,

De kans op een abortieve werking van orale anticonceptiva is klein, maar niet met zekerheid uit te sluiten. Het is uiteraard zeker dat er een kans is op bevruchting en innesteling bij het gebruik van hormonale anticonceptiva. Mogelijk is het zo dat als de pil de eisprong onvoldoende onderdrukt er ook innesteling kan plaatsvinden, maar dat is mij onbekend.

Bij mijn weten is niet onderzocht hoeveel de kans op innesteling afneemt bij het gebruik van deze middelen. Zonder anticonceptiva nestelt naar schatting ook maar de helft van de bevruchte eicellen zich in de baarmoederwand.

Zolang het niet onderzocht is of kan worden blijft het onzeker of en in welke mate de anticonceptiepil abortief werkt.

Vriendelijke groet,
sterkte met je afweging,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

de pil